ezz > forbruger

 #1  
16.08.2013, 20:38
Rado
Nu har jeg efterhånden et par gange oplevet at få tilsendt nyt
kreditkort hvor kortet kunne bruges uden videre (ingen aktivering
eller noget). Dvs. enhver der evt. får fat i brevet med kortet (f.ex.
hvis postbudet smider det i en forkert postkasse hvilket sker
jævnligt) kan uden videre bruge det på nettet da alle de nødvendige
oplysninger kan findes i brevet og på kortet.

Det undrer mig de sløser sådan med sikkerheden her - må de overhovedet
gøre dette?
 #2  
16.08.2013, 21:52
ErikRS
Rado wrote:
> Nu har jeg efterhånden et par gange oplevet at få tilsendt nyt
> kreditkort hvor kortet kunne bruges uden videre (ingen aktivering
> eller noget). Dvs. enhver der evt. får fat i brevet med kortet (f.ex.
> hvis postbudet smider det i en forkert postkasse hvilket sker
> jævnligt) kan uden videre bruge det på nettet da alle de nødvendige
> oplysninger kan findes i brevet og på kortet.
> Det undrer mig de sløser sådan med sikkerheden her - må de overhovedet
> gøre dette?


Må eller ikke må - det aner jeg ikke, men det er ihvertfald ikke særligt
betryggende. - Hvis jeg var dig, ville jeg nok sende en klage til
selskaberne og påpege den manglende sikkerhed ved proceduren - evt.
samtidig sende en klage over selskaberne til Forbrugerstyrelsen.

mvh. Erik Richard
 #3  
17.08.2013, 08:29
Preben
Den 16.08.2013 kl. 20:38 skrev Rado <rado>:

>> Nu har jeg efterhånden et par gange oplevet at få tilsendt nyt

> kreditkort hvor kortet kunne bruges uden videre (ingen aktivering
> eller noget). Dvs. enhver der evt. får fat i brevet med kortet (f.ex..
> hvis postbudet smider det i en forkert postkasse hvilket sker
> jævnligt) kan uden videre bruge det på nettet da alle de nødvendige
> oplysninger kan findes i brevet og på kortet.


Det lyder mærkeligt, når jeg får nye kort, skal de altid aktiveres..
Hvem opfører sig, som du beskriver?
 #4  
17.08.2013, 08:59
Hanne in DK
Den 17-08-2013 08:29, Preben skrev:
> Den 16.08.2013 kl. 20:38 skrev Rado <rado>:
> Det lyder mærkeligt, når jeg får nye kort, skal de altid aktiveres.
> Hvem opfører sig, som du beskriver?


Jeg har Lån & Spar Bank. Så vidt jeg husker skulle mit sidste
visa-dankort (for lang tid siden) aktiveres, men det skulle mit
mastercard (her i sommer) ikke. Måske hænger det på kort-typen?

Mvh
Hanne
 #5  
17.08.2013, 23:06
Rado
On Fri, 16 Aug 2013 21:52:44 +0200, ErikRS <mac-dane>
wrote:

>Rado wrote:
>Må eller ikke må - det aner jeg ikke, men det er ihvertfald ikke særligt
>betryggende. - Hvis jeg var dig, ville jeg nok sende en klage til
>selskaberne og påpege den manglende sikkerhed ved proceduren - evt.
>samtidig sende en klage over selskaberne til Forbrugerstyrelsen.


Ja, jeg har også tænkt mig at henvende mig til dem om det, ville bare
lige vide først om der var noget lovmæssigt omkring det.
 #6  
17.08.2013, 23:09
Rado
On Sat, 17 Aug 2013 08:29:41 +0200, Preben <pranSLETDETTE>
wrote:

>Den 16.08.2013 kl. 20:38 skrev Rado <rado>:
>Hvem opfører sig, som du beskriver?


Entercard (der indtil for nylig administrerede Coops kombinerede
medlems/Mastercard). Nu har Coop droppet samarbejdet med dem og de har
derfor udsendt nye kort.

Jeg har oplevet det før men husker ikke lige hvor (har haft flere
forskellige Mastercards forskellige steder).
 #7  
17.08.2013, 23:17
Rado
On Sat, 17 Aug 2013 08:59:24 +0200, Hanne in DK <news>
wrote:

>Jeg har Lån & Spar Bank. Så vidt jeg husker skulle mit sidste
>visa-dankort (for lang tid siden) aktiveres, men det skulle mit
>mastercard (her i sommer) ikke. Måske hænger det på kort-typen?


Det tror jeg ikke - jeg fik selv et nyt Mastercard fra Nordea da det
gamle udløb for et par måneder siden, og det skulle aktiveres over
telefonen.

Der er godt nok Securcode på det omtalte kort (dvs. ved køb bliver man
stillet om til en side hvor man skal indtaste et ekstra password som
man selv har oprettet og som man kun selv kender), men det er yderst
sjældent jeg oplever at en butik på nettet bruger denne ekstra
sikring. Så det er ikke meget værd i praksis.
Lignende emner