ezz > teknik.* > teknik.bil

 #1  
01.10.2017, 12:38
Erik Ejsing
Hej.
Vi har en Citroen Xzara 1.8 16V fra 1997 der har gået 237.000 km, og pga. sygdom ikke har kørt i nogle måneder. Efter den fik lidt førstehjælp til at starte kører den fint. Den har dog fået en rigtig træls lyd fra motoren.

Når den startes lyder motoren fint, men når den bliver varm kommer der en ?bankelyd? fra den forreste ende af motoren i nærheden af tandremmen. En bekendt har nævnt at det evt. kunne være noget med en hydraulisk ventilløfter der fejler.

Vi står i den situation at den skal sælges, så vi vil gerne finde ud af om det er evt. er en mindre ting der er billig at fikse, da vi tænker den bliver svær at sælge med denne fejl. Ved godt vi ikke får mange tusinde for den, men mre end skrotprisen er velkommen.

Er der nogen der har et bud på hvad det evt. kan være ? Kan det være en ventilløfter ?

Med venlig hilsen
Erik Ejsing
 #2  
01.10.2017, 19:51
alexbo
Den 01-10-2017 kl. 11:38 skrev Erik Ejsing:
> Hej.
> Vi har en Citroen Xzara 1.8 16V fra 1997 der har gået 237.000 km, og pga. sygdom ikke har kørt i nogle måneder. Efter den fik lidt førstehjælp til at starte kører den fint. Den har dog fået en rigtig træls lyd fra motoren.


> Når den startes lyder motoren fint, men når den bliver varm kommer der en ?bankelyd? fra den forreste ende af motoren i nærheden af tandremmen. En bekendt har nævnt at det evt. kunne være noget med en hydraulisk ventilløfter der fejler.


> Vi står i den situation at den skal sælges, så vi vil gerne finde ud af om det er evt. er en mindre ting der er billig at fikse, da vi tænker den bliver svær at sælge med denne fejl. Ved godt vi ikke får mange tusinde for den, men mre end skrotprisen er velkommen.


> Er der nogen der har et bud på hvad det evt. kan være ? Kan det være en ventilløfter ?


Egentlig tror jeg ikke på en løfter når det kun er i varm tilstand.

Men hvis det er en løfter vil lyden være stort set uafhængig af
belastning og kun følge omdrejninger, så hvis lyden næsten kan gå væk
ved at slippe gassen og modsat så tror jeg mere på et leje eller stempel.

En god måde at teste leje og stempel er at tage en tændledning af
cylindrene en af gangen, for at se om lyden kan lokaliseres til en
bestemt cylinder, men jeg er ikke sikker på din motor har "løse"
tændledninger.

mvh
Alex Christensen
 #3  
05.10.2017, 06:08
Erik Ejsing
Den søndag den 1. oktober 2017 kl. 18.51.04 UTC+2 skrev alexbo:
> Den 01-10-2017 kl. 11:38 skrev Erik Ejsing:
> Egentlig tror jeg ikke på en løfter når det kun er i varm tilstand.
> Men hvis det er en løfter vil lyden være stort set uafhængig af
> belastning og kun følge omdrejninger, så hvis lyden næstenkan gå væk
> ved at slippe gassen og modsat så tror jeg mere på et leje eller stempel.
> En god måde at teste leje og stempel er at tage en tændledning af
> cylindrene en af gangen, for at se om lyden kan lokaliseres til en
> bestemt cylinder, men jeg er ikke sikker på din motor har "løse"
> tændledninger.
> mvh
> Alex Christensen


Hej Alex.

Tak for dit svar. Jeg tror du har ret mht. tænding, jeg kan ikke se nogle tændledninger.

Som skrevet skulle vi have bilen solgt. Og situationen er nu den at vi har spurt vores mekaniker (som også gør lidt i at sælge brugte biler), om han kunne være interesseret i at købe den, med denne lyd fra motoren. Det ville han gerne, så bilen er nu solgt, til efter vores mening en OK pris omstændighederne taget i betragtning.

Mvh.
Erik Ejsing
 #4  
05.10.2017, 20:26
alexbo
Den 05-10-2017 kl. 05:08 skrev Erik Ejsing:

> Tak for dit svar. Jeg tror du har ret mht. tænding, jeg kan ikke se nogle tændledninger.
> Som skrevet skulle vi have bilen solgt. Og situationen er nu den at vi har spurt vores mekaniker (som også gør lidt i at sælge brugte biler), om han kunne være interesseret i at købe den, med denne lyd fra motoren. Det ville han gerne, så bilen er nu solgt, til efter vores mening en OK pris omstændighederne taget i betragtning.


Så er det jo udmærket, mere end skrotprisen var målet og det må være nået.

mvh
Alex Christensen
Lignende emner