ezz > videnskab.* > videnskab.jura

 #1  
07.06.2018, 17:20
usnet1
For et par uger siden købte min far et par lægger og ikke helt billige havestole til mig , skæbnen vil den ene braste sammen godt nok vejer jeg 108 kg men ... nå kvitering er bortkommet men min far har print af betaling på netbank ... umiddelbart er jem & fix ikke villige til at bytte den ...

Men i mangel af bedre mener jeg de selv skal gemme kvitteringer i nogen år ? Hvad at gøre ?

Mv
Bo
 #2  
07.06.2018, 19:33
Bertel Lund Hansen
usnet1 skrev:

> For et par uger siden købte min far et par lægger og ikke helt
> billige havestole til mig , skæbnen vil den ene braste sammen
> godt nok vejer jeg 108 kg men ... nå kvitering er bortkommet
> men min far har print af betaling på netbank ... umiddelbart
> er jem & fix ikke villige til at bytte den ...


Det skal de.

> Men i mangel af bedre mener jeg de selv skal gemme kvitteringer
> i nogen år ?


Kvitteringen er ikke afgørende. Den er blot normalt det nemmeste
bevis for købet. En udskrift af bankbetalingen er fuld ud lige så
godt.

> Hvad at gøre ?


I første omgang skal I gå til Jem&Fix og understrege over for dem
at bankudskriften har sanmme beviskraft som en kvittering. Der
står intet sted i loven at man skal kunne fremvise en kvittering
når man reklamerer, og butikken har ikke ret til at forlange det.
Man skal blot kunne bevise at man har købt varen i den butik, og
det viser en bankudskrift.

Hvis de er stædige, så læs her hvad du kan gøre:

[..]

Det er ikke så enkelt mere som det har været at klage til
Forbrugerklagenævnet.
 #3  
07.06.2018, 22:32
John_N_H
Den 07-06-2018 kl. 19:33 skrev Bertel Lund Hansen:

> Man skal blot kunne bevise at man har købt varen i den butik, og
> det viser en bankudskrift.


Det forstår jeg ikke rigtigt.
En bankudskrift viser jo blot, at der er blevet købt for xx kr. i
butikken, den viser jo ikke, hvilke varer der er købt for pengene?
Beløbet kan jo også dække over flere forskellige varer, ikke bare 1 vare.
 #4  
08.06.2018, 03:58
Bertel Lund Hansen
John_N_H skrev:

>> Man skal blot kunne bevise at man har købt varen i den butik, og
>> det viser en bankudskrift.


> Det forstår jeg ikke rigtigt.
> En bankudskrift viser jo blot, at der er blevet købt for xx kr. i
> butikken, den viser jo ikke, hvilke varer der er købt for pengene?
> Beløbet kan jo også dække over flere forskellige varer, ikke bare 1 vare.


Det er sådan set rigtigt, men sådan et argument vil ikke holde.
Hvis beløbet præcis svarer til prisen for den vare det handler
om, og denne vare er en standardvare i butikken, så er
bevisbyrden flyttet over til butikken der så må fremlægge
dokumentation for at det er disse andre forskellige varer der er
blevet købt på den dato til netop det beløb, og det kan de jo
ikke.
 #5  
08.06.2018, 08:11
alexbo
Den 07-06-2018 kl. 17:20 skrev usnet1:

> For et par uger siden købte min far et par lægger og ikke helt
> billige havestole til mig , skæbnen vil den ene braste sammen godt
> nok vejer jeg 108 kg men ... nå kvitering er bortkommet men min far
> har print af betaling på netbank ... umiddelbart er jem & fix ikke
> villige til at bytte den ...


Jeg vil foreslå din far skriver til kundeservice og forklarer
situationen, en medarbejder i butikken har brug for et fakturanummer for
at lave en ombytning og det har din far smidt væk, måske kundeservice
vil og kan finde det frem.

mvh
Alex Christensen
 #6  
09.06.2018, 01:36
Carl Alex Friis Nielsen
On 08-06-2018 03:58, Bertel Lund Hansen wrote:
> John_N_H skrev:
> Det er sådan set rigtigt, men sådan et argument vil ikke holde.
> Hvis beløbet præcis svarer til prisen for den vare det handler
> om, og denne vare er en standardvare i butikken, så er
> bevisbyrden flyttet over til butikken der så må fremlægge
> dokumentation for at det er disse andre forskellige varer der er
> blevet købt på den dato til netop det beløb, og det kan de jo
> ikke.


Hvilken lov pålægger butikken bevisbyrden for at varen ikke er købt hos
dem ?
 #7  
09.06.2018, 06:39
Bertel Lund Hansen
Carl Alex Friis Nielsen skrev:

> Hvilken lov pålægger butikken bevisbyrden for at varen ikke er købt hos
> dem ?


I alle mulige sager kan bevisbyrden skifte frem og tilbage uden
at der ved hvert trin findes en lov der specifikt siger at den
ene part nu skal bevise et givet forhold.
 #8  
09.06.2018, 15:39
kjaer
On 07 jun 2018 15:33, Bertel Lund Hansen wrote:
> usnet1 skrev:
>> For et par uger siden købte min far et par lægger og ikke helt
>> billige havestole til mig , skæbnen vil den ene braste sammen
>> godt nok vejer jeg 108 kg men ... nå kvitering er bortkommet
>> men min far har print af betaling på netbank ... umiddelbart
>> er jem & fix ikke villige til at bytte den ...

> Det skal de.

Det skal de kun hvis man kan fremvise en kviterring. Måske kan man vinde
en retssag med andre former for bevis, men det er nok ikke det der
spørges om. Man kan vel ikke bebrejde personalet i butikken at de
henholder sig til det der står skrevet.
 #9  
09.06.2018, 17:03
Thomas Corell
kjaer wrote:
> On 07 jun 2018 15:33, Bertel Lund Hansen wrote:
> Det skal de kun hvis man kan fremvise en kviterring. Måske kan man vinde
> en retssag med andre former for bevis, men det er nok ikke det der
> spørges om. Man kan vel ikke bebrejde personalet i butikken at de
> henholder sig til det der står skrevet.


Hvad, der er skrevet hvor ?
 #10  
09.06.2018, 17:21
David Eriksen
Den 09-06-2018 17:03, Thomas Corell skrev:

>> Det skal de kun hvis man kan fremvise en kviterring. Måske kan man vinde
>> en retssag med andre former for bevis, men det er nok ikke det der
>> spørges om. Man kan vel ikke bebrejde personalet i butikken at de
>> henholder sig til det der står skrevet.

> Hvad, der er skrevet hvor ?


[..]
 #11  
09.06.2018, 23:54
Jan Kronsell
>.
>> Hvad, der er skrevet hvor ?

>[..]


Siden siger faktisk ikke noget om, at der skal forevises kvittering ved
reklamation, kun ved returnering. At det så nok vil være svært at
dokumentere, at der ikke er foretaget noget, der kan volde skade er en anden
ting.

Jan
 #12  
10.06.2018, 01:23
Bertel Lund Hansen
Jan Kronsell skrev:

> Siden siger faktisk ikke noget om, at der skal forevises kvittering ved
> reklamation,


Jo:

Hvis en vare inden for garantiperioden viser sig at være
mangelfuld/defekt, tages den og bonen med til butikken, hvor
personalet vil hjælpe med problemet.

Med "garantiperiode" mener de nok "reklamationsperiode".
 #13  
10.06.2018, 12:58
Carl Alex Friis Nielsen
On 10-06-2018 01:23, Bertel Lund Hansen wrote:

> Med "garantiperiode" mener de nok "reklamationsperiode".


Der findes masser af varer der kommer med garantier ud over hvad loven
giver af reklamationsret - jeg mener det er ulovligt at kalde det
garanti hvis ikke det er mere end reklamationsret.
 #14  
10.06.2018, 14:30
Bertel Lund Hansen
Carl Alex Friis Nielsen skrev:

>> Med "garantiperiode" mener de nok "reklamationsperiode".


> Der findes masser af varer der kommer med garantier ud over hvad loven
> giver af reklamationsret - jeg mener det er ulovligt at kalde det
> garanti hvis ikke det er mere end reklamationsret.


Du har ret i begge dele. Det ændrer ikke min formodning.
 #15  
12.06.2018, 23:26
Jan Kronsell
>Jo:
> Hvis en vare inden for garantiperioden viser sig at være
> mangelfuld/defekt, tages den og bonen med til butikken, hvor
> personalet vil hjælpe med problemet.
>Med "garantiperiode" mener de nok "reklamationsperiode". Det står godt nok i deres FAQ, men under betingelser står der bare:


"Reklamation

Som forbruger har du 2 års reklamationsret, hvilket betyder, at du enten kan
få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen
afhængigt af den konkrete situation. Det er et krav, at reklamationen er
berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af
produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Reklamationsretten er begrænset af varens naturlige holdbarhed (dette gælder
f.eks. batterier)"

Modsætningsvis står der under Returnering:

"Returnering af varer købt i butik eller på jemogfix.dk

Der er 14 dages returret på alle varer. Forudsætningen for at varen kan
returneres er, at du medbringer bonen/online fakturaen, at varen ikke er
taget brug og at emballagen er intakt. "

Her er det "pindet ud" at man skal have bonen med, men den nævnes ikke under
reklamation.

Jan

Lignende emner