ezz > teknik.* > teknik.bil

 #1  
03.11.2005, 19:40
Henrik og Maria
Vores Golf IV 1,6 årgang 2000 kan pludselig finde på at tage omdrejninger,
når man kører ud af vejen. Man mærker det ved at den lige pludselig begynder
at accelerere, og hvis man så kobler ud, tager den meget høje omdrejninger.
Så slukker jeg selvfølgelig øjeblikkeligt motoren, starter den igen, og
problemet er pist væk. Hvad kan der være galt?

Problemet kan opstå, både når motoren er halv varm og driftvarm. Har en
mistanke til at det kan være noget med "automat chokeren". Skriver "", da
jeg godt ved at den ikke har choker, men jeg ved ikke hvordan det ellers
fungerer. Prøvede en gang, da bilen tog omdrejninger, at træde adskillige
gange på speederen, med det resultat, at bilen gik i stå. Jeg kunne her
efter næsten ikke få bilen i gang igen.
 #2  
03.11.2005, 21:50
Claus Petersen
> Vores Golf IV 1,6 årgang 2000 kan pludselig finde på at tage omdrejninger,
> når man kører ud af vejen. Man mærker det ved at den lige pludselig
> begynder at accelerere, og hvis man så kobler ud, tager den meget høje
> omdrejninger. Så slukker jeg selvfølgelig øjeblikkeligt motoren, starter
> den igen, og problemet er pist væk. Hvad kan der være galt?
> Problemet kan opstå, både når motoren er halv varm og driftvarm. Har en
> mistanke til at det kan være noget med "automat chokeren". Skriver "", da
> jeg godt ved at den ikke har choker, men jeg ved ikke hvordan det ellers
> fungerer. Prøvede en gang, da bilen tog omdrejninger, at træde adskillige
> gange på speederen, med det resultat, at bilen gik i stå. Jeg kunne her
> efter næsten ikke få bilen i gang igen.


Pisssssss!

Sådan en Golf dunk har tomgangsjustering ("automat choker") med en lille
stepper motor der justere gassspjældet en lille smule, men kun når det er
næsten lukket - altså i tomgang. Ved speedertryk har den ingen virkning.

Måske den kan trække noget "falsk" luft et sted!

Eller er dit spjældhus helt snaskest til og skal renses og derefter
grundindstilles, i så fald en simpel og ret billig omgang på et værksted da
der kun indgår noget rensemiddel og tilkobling af diagnose udstyr.

Det er næsten eneste muligheder.

Jeg ville få udlæst fejllageret fra motorstyringen, det kan være at den har
lagret en fejl der kan give et hint om hvad der er galt.

Min Polo 6N 1,6 har gjort det samme et par gange hvor min kone kørte i den,
ovennævnte rens og grundindstilling afhjalp og jeg har ikke set fejlen
siden.
 #3  
04.11.2005, 16:36
Jørgen M. Rasmussen
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er næsten eneste muligheder.

En std.fejl er den termoføler som fortæller motorens temp til ECU'en, ikke
til temp.instrumentet. Hvis den, el. forbindelsen til den, er dårlig, bliver
der bare hældt fuel ind i tykke stråler :(.
 #4  
04.11.2005, 17:27
Claus Petersen
> En std.fejl er den termoføler som fortæller motorens temp til ECU'en, ikke
> til temp.instrumentet. Hvis den, el. forbindelsen til den, er dårlig,
> bliver der bare hældt fuel ind i tykke stråler :(.


Kender godt fejlen, begge følere sidder i øvrigt i samme hus.
En defekt føler får nu ikke motoren til at give voldsom gas - højst en
underlig motorgang.
 #5  
05.11.2005, 16:12
Henrik og Maria
"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:6298
>> Kender godt fejlen, begge følere sidder i øvrigt i samme hus.

> En defekt føler får nu ikke motoren til at give voldsom gas - højst en
> underlig motorgang.
>> --

> Claus
> [..]

Jeg takker foreløbig for forslagene. Nu har jeg noget at foreslå min
mekaniker at kigge på. Bilen skal snart til service, så her håber jeg
værkstedet kan finde fejlen. Jeg vender tilbage, når jeg forhåbentlig har
fået løst problemet.

På forhånd tak.
 #6  
01.12.2005, 18:15
Henrik Hansen
Ja, så er problemet løst. Det var spjældet som skulle renses. Mit lokale
aut.VW værksted vidste lige hvad fejlen var. Spurgte om det var en generel
fejl på den model? Det var det så ikke....

Tak til jer begge..

"Henrik og Maria" <henrikogmaria> skrev i en meddelelse
news:db0f
[..]
 #7  
03.12.2005, 14:38
Claus Petersen
> Ja, så er problemet løst. Det var spjældet som skulle renses. Mit lokale
> aut.VW værksted vidste lige hvad fejlen var. Spurgte om det var en generel
> fejl på den model? Det var det så ikke....
> Tak til jer begge..


Og tak for tilbagemeldingen.

Jeg tror at rensning og grundindstilling af gasspjæld er en alm fejl på
stort set alle nyere biler.
Har ihvertilfælde hørt om det før, og der fåes masser af produkter til rens
af gasspjæld.
Uden efterspørgsel var det vil ikke tilfældet :)

Anyways godt du fik fundet og fixet fejlen.
Lignende emner