ezz > videnskab.* > videnskab.psykologi

 #1  
12.05.2004, 23:40
Kisser
Er der nogen herinde der kender til ovenstående behandlingsmetode, med
henblik på behandling af autistiske børn?

Hvad synes i om den?
 #2  
13.05.2004, 19:53
Rolf Marvin Bøe Lindgren
"Kisser" <noway> writes:

> Er der nogen herinde der kender til ovenstående behandlingsmetode, med
> henblik på behandling af autistiske børn?


det finnes strengt tatt ikke noe slikt som ABA-metoden - ABA er en
fellesbetegnelse for metodologier som tar for seg behandling av hva som
helst innen psykologisk vitenskap.

dessverre har ABA av mange årsaker fått et ufortjent dårlig
rykte, og er langt minde utbredt enn det burde ha vært. imidlertid
har ABA fått fotfeste innenfor noen få områder, og behandling
av autister er én av dem.

den mest kjente metoden for å behandle autister er antagelig
Løvaas-metoden. den er basert på ABA og blir brukt over hele
verden. det finnes informasjon om den her <URL:
[..] > eller gjør et søk
på "Lovaas" på amazon.
 #3  
14.05.2004, 20:16
Peter K. Nielsen
"Kisser" <noway> wrote in message
news:4143
> Er der nogen herinde der kender til ovenstående behandlingsmetode, med
> henblik på behandling af autistiske børn?


Her er et par danske links om metoden.

[..]

[..]

derudover kan jeg anbefale:

[..]

Peter
 #4  
16.05.2004, 23:20
Erik W.
"Kisser" <noway> skrev i en meddelelse
news:4143

> Er der nogen herinde der kender til ovenstående behandlingsmetode, med
> henblik på behandling af autistiske børn?


De fleste mennesker har nok set DR udsendelsen "Det gule hus", og der
bruger man ABA. Hvis man ikke har set den, kan den lånes på VHS på de fleste
biblioteker tror jeg.
Jeg kender den mest set fra den anden lejr - nemlig TEACHH, som jeg kender
bedst. En af de ting som springer i øjnene herfra hvor jeg står, er at i ABA
har forståelsen af Autisme ikke den store betydning. I princippet kan
anvendt adfærdsanalyse benyttes på de fleste mennesker og dyr uanset om de
har autisme eller ej, - Iøvrigt er jeg faktisk ikke klar over om dyr kan
have autisme ;-)
For mig at se er den største forskel mellem TEACHH og ABA i forhold til
mennesker med autisme, at i TEACHH søger man at opbygge et miljø, som
passer til personen med autidme, et miljø med systemer som støtter og
kompenserer for de kognitive svage sider. I ABA kan man siges at gøre det
omvendte, man søger gradvist at ændre barnets adfærd, så det kan begå sig i
en normal verden.

> Hvad synes i om den?,


Jeg er vægelsindet: På den ene side synes jeg at anvendt adfærdspsykologi
kan være grimt og etisk problematisk, hvis det bruges i sin mest rene form
på mennesker. På den anden side kan jeg også godt lide når ting virker.
Adfærdspsykologiske teknikker som eksempelvis belønningssystemer i forhold
til helt specifikke mål kan da også sagtens kombineres med TEACHH.

Mvh Erik
 #5  
17.05.2004, 13:51
Peter Lykkegaard
"Erik W." wrote

> For mig at se er den største forskel mellem TEACHH og ABA i forhold til
> mennesker med autisme, at i TEACHH søger man at opbygge et miljø, som
> passer til personen med autidme, et miljø med systemer som støtter og
> kompenserer for de kognitive svage sider. I ABA kan man siges at gøre det
> omvendte, man søger gradvist at ændre barnets adfærd, så det kan begå sig

i
> en normal verden.


Jeg vil kategorisere TEACHH som at man sætter det autistiske barn i en
glasklokke eller man risikere nemt at det sker - og derved kan udviklingen
gå tilbage eller i beste fald går den i stå

Fx fra at man selv kan gå i skole til at bare det at gå i skole er et
problem i sig selv
Det kan selvfølgelig være den alm udvikling der gør at barnet bliver mere
bevist om sine handicaps og derved også lukker sig mere inde i sig selv - fx
i forbindelse med overgang til puberteten
Men vi oplever gennemgående at børnene skal have mere støtte i dag end før
de startede i udvidet specialundervisning

> > Hvad synes i om den?,

> Jeg er vægelsindet: På den ene side synes jeg at anvendt adfærdspsykologi
> kan være grimt og etisk problematisk, hvis det bruges i sin mest rene form
> på mennesker. På den anden side kan jeg også godt lide når ting virker.
> Adfærdspsykologiske teknikker som eksempelvis belønningssystemer i forhold
> til helt specifikke mål kan da også sagtens kombineres med TEACHH.


I den sidste ende drejer det sig om at undervisningen tager udgangspunk i
det enkelte barns aktuelle behov snarere end en handlingsplan der bliver
lavet een gang om året
Jeg får knopper af skolelærerne :-)
Pædagogerne er bedre til at have fingeren på pulsen

Vi bruger selv belønningssystemer hjemme og de har en overraskende positiv
effekt på "uønskede" vaner

- Peter (Far til to drenge med infantil autisme)
 #6  
17.05.2004, 19:24
Peter K. Nielsen
"Peter Lykkegaard" <polonline> wrote in message
news:sr11
> "Erik W." wrote
> i
> Jeg vil kategorisere TEACHH som at man sætter det autistiske barn i en
> glasklokke eller man risikere nemt at det sker - og derved kan udviklingen
> gå tilbage eller i beste fald går den i stå


Så synes jeg at du skulle prøve at køre til Skive og se på de resultater man
har med de børn der går på Krabbeshus
> Fx fra at man selv kan gå i skole til at bare det at gå i skole er et
> problem i sig selv
> Det kan selvfølgelig være den alm udvikling der gør at barnet bliver mere
> bevist om sine handicaps og derved også lukker sig mere inde i sig selv - fx
> i forbindelse med overgang til puberteten
> Men vi oplever gennemgående at børnene skal have mere støtte i dag end før
> de startede i udvidet specialundervisning


Så synes jeg at du skulle prøve at køre til Skive og se på de resultater man
har med de børn der går der går på Krabbeshus

> I den sidste ende drejer det sig om at undervisningen tager udgangspunk i
> det enkelte barns aktuelle behov snarere end en handlingsplan der bliver
> lavet een gang om året
> Jeg får knopper af skolelærerne :-)


måske har du bare mødt nogle forkerte af slagsen

Peter
 #7  
17.05.2004, 19:58
Peter Lykkegaard
"Peter K. Nielsen" skrev
> "Peter Lykkegaard" wrote in message


> > Jeg vil kategorisere TEACHH som at man sætter det autistiske barn i en
> > glasklokke eller man risikere nemt at det sker - og derved kan udviklingen
> > gå tilbage eller i beste fald går den i stå

> Så synes jeg at du skulle prøve at køre til Skive og se på de resultater man
> har med de børn der går på Krabbeshus

Tak - der er jo ingenting der er sort og hvidt :-)
Men at blive at blive truet med at man vil registrere det som ulovligt
fravær når man har et autistisk barn der har svært ved at møde i skole, så
er målet vist fuldt - imho

Måske kunne det være værd at overveje med en flytning :-)
Kender du ungdomstilbud i Skive? - dvs når skoletilbuddet er løbet ud

- Peter
 #8  
17.05.2004, 22:09
Peter K. Nielsen
"Peter Lykkegaard" <polonline> wrote in message
news:db0f
> "Peter K. Nielsen" skrev
> udviklingen
> man
> Tak - der er jo ingenting der er sort og hvidt :-)
> Men at blive at blive truet med at man vil registrere det som ulovligt
> fravær når man har et autistisk barn der har svært ved at møde i skole, så
> er målet vist fuldt - imho
> Måske kunne det være værd at overveje med en flytning :-)
> Kender du ungdomstilbud i Skive? - dvs når skoletilbuddet er løbet ud


Ja Krabbeshus har tilbud til man er 18 år og derudover er der også i skive
forskellige tilbud til voksne. Det sidste ved jeg ikke så meget om, da min
"bonus søn" kun er 7 år, så vi spekulerer ikke så meget over den ende af
spekteret. p.t. koncentrerer vi os om at komme os oven på kampen for at få
ham derop.
I det hele taget vil jeg sige at selv om min bemærkning om at du skulle tage
et kig på Krabbeshus, var skrevet halvt i sjov og halvt i irritation, så vil
jeg nok sige at du skulle prøve at undersøge om skolen har et tilbud der
passer til dine børn. Jeg kan forsikre dig for at man på krabbeshus ikke
sætter nogle børn i "glasklokker" - Tværtimod der bliver hele tiden stillet
krav til børnene - MEN udgangspunktet er selvfølgelig at kravene helst
skulle munde ud i en succesoplevelse for barnet. men der bliver så sandelig
også stillet krav til forældrene. Krabbeshus er IKKE en parkeringsplads for
børnene. Det er benhård arbejde både for barnet, pædagoerne, lærerne OG
forældrene med det formål at få udnyttet det enkelte barns potentiale fuldt
ud. (tænk hvis man overførte mange af ideerne til folkeskolen)

Vi er som sagt "nye" i Krabbeshus sammenhæng, men medens jeg skriver dette
kommmer jeg til at tænke på mit første møde med skolens leder (Kaj) mit
første indtryk var: Her er der endelig en offentlig ansat der LYTTER til
forældrene, men senere i samtalens forløb kom jeg til at tænke: " Hold da
helt kæft hvor er den mand god til at fyre klicheer af" Den tanke blev dog
gjort så eftertrykkeligt til skamme. Allerede samme dag fik jeg en mistanke
om at manden satte handling bag alle de smukke ord, og at han sågu mente
dem. Senere fandt jeg ud af at faktisk hele personalet (den del jeg har
mødt) lever op til alle de smukke ord om "barnets bedste" "barnets skal
trives" børnene kommer før de voksne" og så videre. Aldrig i mit 46 årige
liv har jeg set et personale der er SÅ engageret, og som gør ^Å meget for
børnene. Faktisk er vi her i huset blevet enige om at hvis den nye kommunale
struktur betyder at kommunerne overtager den opgave, så flytter vi omgående
til skive, for vores dreng skal ikke på andre skoler.

Og JA Krabbeshus er tilhængere af TEACCH ;-)

Peter
PS: Tag et kig på disse links:
[..] de smukke ord skal tages for
pålydende og er IKKE klicheer

[..] her vil du kunne få
mere at vide om ungdomstilbud i skivekommune. (kontaktpersonen bor i Skive
kommune og har en teenagersøn)
 #9  
17.05.2004, 22:43
Peter Lykkegaard
Peter K. Nielsen wrote:

> Ja Krabbeshus har tilbud til man er 18 år og derudover er der også i
> skive forskellige tilbud til voksne. Det sidste ved jeg ikke så meget
> om, da min "bonus søn" kun er 7 år


11 og 13 så vi er i gang med at spekulere
Som det ser ud lige nu i Vejle Amt så er der megen ventetid
..
> I det hele taget vil jeg sige at selv om min bemærkning om at du
> skulle tage et kig på Krabbeshus, var skrevet halvt i sjov og halvt i
> irritation, så vil jeg nok sige at du skulle prøve at undersøge om
> skolen har et tilbud der passer til dine børn. Jeg kan forsikre dig
> for at man på krabbeshus ikke sætter nogle børn i "glasklokker"


Nej det gør de såmen heller ikke her
Der er mange udadvendte aktiviteter
Det kan dog til tider virke sådan

Med "glasklokke" så tænkte jeg ikke på overbeskyttelse
Men det svært at forklare
TEACHH bygger jo på at dagen/ugen skal lægges i faste rammer for at skabe
overskuelighed
Det gør så at hverdagen uden for skolen bliver vanskeligere at håndtere -
eller det er vor oplevelse
Det er små detaljer

Et eksempel
Den ældste på 13 kunne selv tage bussen i skole de han gik i alm special
klasse
Han kunne endda finde på at tage bussen til terminalen og skifte der hvis
han kom for sent til den første afgang - det fortrak han fremfor at vente
ved stoppestedet hvor han kunne møde elever fra ældre klasser
Nu kan han ikke selv tage i skole (det tager ca 10 min at gå derhen eller 5
min på cykel)

Der kan selvfælgelig være mange forsk årsager til den udvikling

> Tværtimod der bliver hele tiden stillet krav til børnene - MEN
> udgangspunktet er selvfølgelig at kravene helst skulle munde ud i en
> succesoplevelse for barnet. men der bliver så sandelig også stillet
> krav til forældrene. Krabbeshus er IKKE en parkeringsplads for
> børnene. Det er benhård arbejde både for barnet, pædagoerne, lærerne
> OG forældrene med det formål at få udnyttet det enkelte barns
> potentiale fuldt ud. (tænk hvis man overførte mange af ideerne til
> folkeskolen)

Ja jeg kan se nogle muligheder
Fx social indlæring hvor man lære at spille enkle spil for at lære at det
drejer sig om at være sammen ikke om at vinde for enhver pris :-)

Tak for links etc :-)

- Peter
Lignende emner