ezz > fritid.* > fritid.sejlads

 #1  
01.05.2006, 08:57
jfo
Hej.
Jeg skal spartle min træbåd før jeg får den malet (sprøjtmalet) for at
fjerne
små ujævnheder i den gamle maling.
Har fået at vide at det man skal bruge er noget der indeholder silicone så
det er
elastisk og ikke smuldrer når da en træbåd jo er "levende". Og den masse man
bruger
skal også kunne tåle vand. Det jeg har brugt hedder 'elastisk
tætningsmasse'.

Har påført lidt af stadset, men jeg synes det er svært at få det pænt og
glat.
Og det er ikke til at pudse på bagefter da det er elastisk og sætter sig
fast på
sandpapiret.

-Skal spartlen påføres på en speciel måde så den er fin bagefter uden at
pudse eller
hvad er tricket?

-Hvilken spartel ville du bruge?

-Jfo
 #2  
01.05.2006, 11:00
Egon Stich
"jfo" <fossadun> skrev i en meddelelse
news:6664
[..]
> hvad er tricket?
> -Hvilken spartel ville du bruge?
> -Jfo


Tilsyneladende er du ganske og aldeles på galt spor.
Man spartler ikke en træbåd.
Det du skal gøre, efter du har fjernet den "masse", du sikkert ikke kan male
på, er helt enkelt at fjerne den gamle maling.
Og så påføre ny, efter slibning, hvis du ønsker en helt glat overflade.
Alternativt bruger du slibepapir til at "glatte" den gamle maling.

MVH
Egon
 #3  
01.05.2006, 23:55
varly jespersen
Hej, jeg læste Egons svar og giver ham fuldstændig ret, jeg skal lige
tilføje at hvis du vil sprøjtemale noget, skal emnet være glat som en
barnerøv, en sprøjtemalet overflade fremhæver alle fejl/ridser selv de
mindste, og ikke som nogen tror dækker.
"jfo" <fossadun> skrev i en meddelelse
news:6664
[..]
 #4  
02.05.2006, 10:09
jfo
"varly jespersen" <varly-fjern-> wrote in message
news:db0f
> Hej, jeg læste Egons svar og giver ham fuldstændig ret, jeg skal lige
> tilføje at hvis du vil sprøjtemale noget, skal emnet være glat som en
> barnerøv, en sprøjtemalet overflade fremhæver alle fejl/ridser selv de
> mindste, og ikke som nogen tror dækker.


Ok det drejer sig om en færøsk kaproningsbåd. Jeg ved at man på Færøerne
spartler disse både før de bliver sprøjlakerede for at de skal blive helt
jævne i overfladen.

Hmmm...må nok prøve at henvende mig dér.

Men tak for svarene :-)

-Jfo
 #5  
02.05.2006, 14:27
Claus Tersgov
"jfo" <fossadun> skrev

> Jeg skal spartle min træbåd før jeg får den malet (sprøjtmalet) for at
> fjerne
> små ujævnheder i den gamle maling.


Så længe vi taler om *malede* overflader:

Så bruger du det, man normalt kalder "spartelfarve". En ganske normal
udendørs træspartel baseret på opløsningsmiddel. Hempel har een, der er
baseret på styren, og den er fremragende. Tørrer på en lille time. Du kan
også bruge en to-komponent spartel eller anden, blot skal det være på
opløsningsmiddel eller epoxy.

DU MÅ IKKE BRUGE SILICONE!! Så er det vist sagt. Silicone kan ikke
overmales!

Er der tale om rent træ, så vil jeg anbefale epoxyspartel. Hverken
spartelfarve eller polyesterspartel trænger tilstrækkeligt langt ind i
træet, så brug epoxy eller grund et par gange først.

Claus
 #6  
02.05.2006, 14:31
Claus Tersgov
"Egon Stich" <egon-stich> skrev

> Tilsyneladende er du ganske og aldeles på galt spor.
> Man spartler ikke en træbåd.
> Det du skal gøre, efter du har fjernet den "masse", du sikkert ikke kan
> male
> på, er helt enkelt at fjerne den gamle maling.
> Og så påføre ny, efter slibning, hvis du ønsker en helt glat overflade.
> Alternativt bruger du slibepapir til at "glatte" den gamle maling.


Sikke noget sludder, naturligvis spartler men en træbåd. Hvem vil sejle
rundt i en båd, hvor fribordet ligner et bombekrater?!

Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad i
alverden er så formålet med at fjerne den?

Det er simpelthen spild af tid, hvis den gamle maling sidder godt nok fast
og ellers er egnet til at male på.

Noget andet er naturligvis, hvis båden skal kalfatres.

Claus
 #7  
02.05.2006, 14:41
Claus Tersgov
"jfo" <fossadun> skrev

> Ok det drejer sig om en færøsk kaproningsbåd. Jeg ved at man på Færøerne
> spartler disse både før de bliver sprøjlakerede for at de skal blive helt
> jævne i overfladen.


Hvordan er sådan en båd bygget, er den klinkbygget, kravelbygget, kantlimet
eller måske noget helt fjerde?

Naturligvis spartler man, det er den eneste måde at få en glat overflade, og
således også en blank overflade. Problemet er, hvis båden er kravelbygget,
så kræver det omhu og atter mere omhu, fordi kam ikke kan spartle over
kalfatringen.

Claus
 #8  
02.05.2006, 18:19
Egon Stich
"Claus Tersgov" <nospamnews> skrev i en meddelelse
news:6298
> "Egon Stich" <egon-stich> skrev
> Sikke noget sludder, naturligvis spartler men en træbåd. Hvem vil sejle
> rundt i en båd, hvor fribordet ligner et bombekrater?!


Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god gammel
opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
I hvert fald ikke på gammel maling.
Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
skibet:-))

> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad i
> alverden er så formålet med at fjerne den?


Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare dig
det.

> Det er simpelthen spild af tid, hvis den gamle maling sidder godt nok fast
> og ellers er egnet til at male på.


Spild af tid?
Tjah-- snarere hvis man er klamphugger--

MVH
Egon
 #9  
04.05.2006, 18:15
Claus Tersgov
Egon Stich skrev:

> Det gør man ikke, spartler, når man er håndværker, og besidder en god
> gammel opdragelse i vedligeholdelse af træskibe.
> I hvert fald ikke på gammel maling.
> Gør man det, er man en amatøragtig vandal, uden pietetsfølelse for
> skibet:-))


Det skal du overbevise de bedste bådbyggere om. Selv Walsted og Molich
spartlede de mange mahognybåde, de byggede. Af alle de mennesker, jeg har
mødt, og det gælder både malere, bådebyggere, entusiaster og andre, så er du
den første, der hævder, at man ikke spartler på en træbåd!

Jeg har lige spurgt Søren fra lynetten som i over tyve år drev
reparationsværft, og som er udlært hos Berg (ham med spidsgatterne, og som
har været flere år på orlagsværftet. Han siger, at han aldrig har hørt noget
lignende!

>> Hvis båden er malet, og hvis den gamle maling sidder godt fast, hvad
>> i alverden er så formålet med at fjerne den?

> Hvis du er nødt til at spørge, tror jeg ikke, jeg magter at forklare
> dig det.


Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig selv
haft, og hvor mange har du renoveret?

Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?

Claus
 #10  
04.05.2006, 21:12
Lars Holst
"Claus Tersgov" <nospamnews> said in
news:445a289c$0$15785$14726298:

[..]
> Ja, sådan kan man også argumentere. Hvor mange træbåde har du egentlig
> selv haft, og hvor mange har du renoveret?
> Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
> fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?
> Claus


Jeg har været med i en båd som flere år (ikke i træk) vandt præmier (jeg
tror det var en delfin eller sådan noget lignende der var præmien) som
den smukkest velholdte båd i DFÆL regi.
Det var et år hvor stævnet vist nok var i Lynæs og et år hvor det var
nede i Flensborg Fjord et sted.

Bådens navn var Runi (bygget i 1913) og er søsterbåd til den Runa båd der
i dag er på museet for bevaringsværdige lystfartøjer på Thurø/Tåsinge.

Vi havde faktisk en anden af søsterbådene, gaffelriggeren Snarken, i
vores familie. Den sejlede min bror lystigt til England i med storm over
Nordsøen med 2 ukyndige tøser ombord.

Som jeg husker det så brændte vi maling af på Runi, skrabede, brændte,
skrabede og sleb og sleb og sleb altid med så fint papir at det kun lige
kunne fornemmes at det rykkede noget som helst af.

Efter det var det et sted mellem 16 og 25 gange lak. Totalt overdrevet og
set i bakspejlet også en af årsagerne til at jeg i dag sejler i et
"youghurtbæger".

Spartling var ikke en del af vedligholdelsen på fribordet eller for den
sags skyld over dæk og sandelig heller ikke under dæk hvis det på nogen
måde kunne undgås.
Jeg husker en gang der var et stykke træarbejde i noget pokkenholt som
ikke kunne klares med afbrænding, skrabning, slibning og andre metoder
som umiddelbart var til rådighed uden at det gik ud over det smukke skib.
Det endte med et langvarigt stykke arbejde med træindlægning af tilskårne
stykker.

Måske er det et spørgsmål om æstetik.
At denne båd aldrig har været mere mishandlet end at det ikke var en
nødvendighed.

Jeg husker udemærket Berg og for den sags skyld Utzon spidsgatterne.
Skønne både som desværre i langt de fleste tilfælde har fået lov at rådne
op i alt for ukyndige hænder.

Når vi forårsklargjorde den føromtalte vinderbåd i Sejlklubben Sundet
tilbage fra jeg var barn i starten af 60'erne og et stykke op i 70'erne
var der stadig flere Berg og Utzon i drift.....og mange andre smukke både
som f.eks. 8 mR.
Hold da op hvor var de smukke dengang og hold da op hvor er der få
tilbage i dag. Det er en skam.

Men personligt ville jeg hverken have kompetencen, tiden eller lysten til
et så omsiggribende arbejde der ligger i vedligeholdelsen af en smuk
træbåd.
 #11  
05.05.2006, 10:32
Egon Stich
"Claus Tersgov" <nospamnews> skrev i en meddelelse
news:6298
[..]
> Men kunne du så ikke løfte sløret for, hvordan man får et spejlblankt
> fribord. F.eks. som mange af DFÆLE har?
> Claus


Som regel er der jo forskel på, hvorledes liebhavere og industri udfører
ting og sager.
Så den kan man ikke rigtig bruge som overbevisende argument, den med at
"værftet plejer"---

Jeg har haft et par træbåde, ligesom jeg har vedligeholdt kaproningsbåde.
Der skød man IKKE genveje, men sleb og sleb og sleb---
Og fik smukke hurtige både.
Spartle?
Ja, hvis man er nærig med tiden, eller amatør.

MVH
Egon
 #12  
05.05.2006, 18:58
Børge Wedel Müller
Hvor ville jeg håbe i "afveg for de oldgamle usenetregler om at skrive i
bunden"

I skriver noget fornuftigt, men jeg har altså ikke tid og lyst til at
scrolle ned i hver enkelt mail for at læse hvad i skriver.

Kan man foreslå at lave en lokal regel der hedder - har du noget fornuftigt
at sige, så skriv det i toppen....

mvh
/Børge

"Egon Stich" <egon-stich> skrev i en meddelelse
news:db0f
[..]
 #13  
06.05.2006, 00:53
Jørgen
Hørt, hørt, hørt!
Skriv dog for pokker fra toppen. Der er alt for mange tråde, der går tabt i
et mylder af maskinskabte koder.

"Børge Wedel Müller" <boerge> skrev i en meddelelse
news:179e
[..]
 #14  
06.05.2006, 07:43
HO
"Jørgen" <Joergen.b> skrev i en meddelelse
news:4c82
> Hørt, hørt, hørt!
> Skriv dog for pokker fra toppen. Der er alt for mange tråde, der går tabt
> i


Hej
Hvis indlægget laves som det skal - så er det nu ikke det store problem :-))
Hilsen
Hans Olsen
 #15  
06.05.2006, 09:52
Egon Stich
Til det kan kun siges:
Amen.
Jeg har aldrig fattet den regels fornuft.

MVH
Egon

"Børge Wedel Müller" <boerge> skrev i en meddelelse
news:179e
[..]

Lignende emner