ezz > sport.* > sport.cykling

 #1  
29.08.2007, 12:03
Hans Joergensen
Halløj,

Longjohn'en er begyndt at trænge voldsomt til at få lavet kranken,
og da pedalerne er grimme, tunge, og rustne, ville det være fint nok
at skifte hele lortet på en gang til et eller andet mere moderne med
alupedaler.

Menæh.. hvordan er det mon med sådan en gammel krank? Kan man mon
gå ud fra at det er nogenlunde standardiseret så man kan bruge en
krank fra en anden moderne standardcykel i den?
Jeg elsker genbrug så det kunne være fedt ikke at købe nyt :)

// Hans
 #2  
29.08.2007, 12:14
Torben Scheel
Hans Joergensen wrote:
> Menæh.. hvordan er det mon med sådan en gammel krank? Kan man mon
> gå ud fra at det er nogenlunde standardiseret så man kan bruge en
> krank fra en anden moderne standardcykel i den?
> Jeg elsker genbrug så det kunne være fedt ikke at købe nyt :)

Ja, det er helt sikkert standard "engelsk" gevind. Akslen er dog ret
lang som jeg husker det, så finder du en "moderne" krankboks med
firkantaksel og tilhørende pedalarme, skal du sørge for at akslen er i
nærheden af 130mm lang. Racerkranksæt er oftest 109 eller 113mm, og vil
ikke give plads til at pedalarmen kan komme forbi bagstagene. En
Mountainbikekrank vil oftest være lang nok tror jeg.

Husk at højre side af krankboksen og venstre pedal har linksgevind.
 #3  
29.08.2007, 12:47
Hans Joergensen
Torben Scheel wrote:
> Ja, det er helt sikkert standard "engelsk" gevind. Akslen er dog ret
> lang som jeg husker det, så finder du en "moderne" krankboks med
> firkantaksel og tilhørende pedalarme, skal du sørge for at akslen er i
> nærheden af 130mm lang. Racerkranksæt er oftest 109 eller 113mm, og vil
> ikke give plads til at pedalarmen kan komme forbi bagstagene. En
> Mountainbikekrank vil oftest være lang nok tror jeg.
> Husk at højre side af krankboksen og venstre pedal har linksgevind.


Herligt, jeg må huske at måle efter så, tak for tippet.

// Hans
 #4  
29.08.2007, 13:11
Niels Riis Ebbesen
Hans Joergensen wrote:

> Jeg elsker genbrug så det kunne være fedt ikke at købe nyt :)


Hvis det er en gammeldags krank, så kan du muligvis nøjes med at adskille
kranken og rense kugler/lejeskåle og spænde kranken op med noget nyt
fedt. Du kan evt skifte kuglerne.

Men du kan også ta' skridtet fuldt ud og skifte det hele til moderne
dele, fordelen er, at du får en løsning, hvor tandkransen ikke hænger
sammen med pedalarmen.
 #5  
29.08.2007, 13:13
Niels Riis Ebbesen
Hans Joergensen wrote:

> Herligt, jeg må huske at måle efter så, tak for tippet.


Tag din gamle krankaksel med, når du skal købe en ny lukket krank, den
nye skal bare være lige så lang som den gamle.
 #6  
29.08.2007, 13:36
Torben Scheel
Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hans Joergensen wrote:
>> Herligt, jeg må huske at måle efter så, tak for tippet.
>> Tag din gamle krankaksel med, når du skal købe en ny lukket krank, den

> nye skal bare være lige så lang som den gamle.

Næppe - den originale er sikkert med kilebolte. Men det kan være en god
idé at måle bredden på stellets krankboks - jeg tror faktisk at LJ havde
bredere boks også, og altså længere mellem lejebanerne. De fleste
lukkede krankbokse burde dog fungere.
 #7  
29.08.2007, 14:01
Hans Joergensen
Niels Riis Ebbesen wrote:
>> Herligt, jeg må huske at måle efter så, tak for tippet.

> Tag din gamle krankaksel med, når du skal købe en ny lukket krank, den
> nye skal bare være lige så lang som den gamle.


Altså nu regnede jeg mest med at finde en i en skrotbunke, men jeg
måler bare og så skal det nok komme til at passe, ellers er det jo
heller ikke værre end at jeg kan finde endnu en :)

// Hans
 #8  
29.08.2007, 14:02
Hans Joergensen
Torben Scheel wrote:
> Næppe - den originale er sikkert med kilebolte. Men det kan være en god
> idé at måle bredden på stellets krankboks - jeg tror faktisk at LJ havde
> bredere boks også, og altså længere mellem lejebanerne. De fleste
> lukkede krankbokse burde dog fungere.


Der findes jo en del forskellige af slagsen, så vidt jeg husker er
den ikke super bred på min, jeg har da ikke bemærket at den er
specielt meget bredere end på andre cykler, men vi får se :)

// Hans
 #9  
29.08.2007, 14:04
Hans Joergensen
Niels Riis Ebbesen wrote:
> Men du kan også ta' skridtet fuldt ud og skifte det hele til moderne
> dele, fordelen er, at du får en løsning, hvor tandkransen ikke hænger
> sammen med pedalarmen.


Det er samtidlig planen at få skiftet klingen ud med en der har
væsentligt færre tænder, pt. sidder der et 7-gears Shimano
Nexus-hjul på, og det er altså mest de første 4 gear man kan bruge.

// Hans
 #10  
29.08.2007, 14:37
Torben Scheel
Hans Joergensen wrote:
> Torben Scheel wrote:
> Der findes jo en del forskellige af slagsen, så vidt jeg husker er
> den ikke super bred på min, jeg har da ikke bemærket at den er
> specielt meget bredere end på andre cykler, men vi får se :)

Det hedder 68mm som standard, og 73mm for de brede.
 #11  
29.08.2007, 15:41
Niels Riis Ebbesen
Hans Joergensen wrote:

> Det er samtidlig planen at få skiftet klingen ud med en der har
> væsentligt færre tænder, pt. sidder der et 7-gears Shimano
> Nexus-hjul på, og det er altså mest de første 4 gear man kan bruge.


Så vidt jeg ved, så har en original Long John ikke gear, og slet ikke
udvendige gear, derfor må der i en tidlige omgang være lavet ændringer på
din cykel.
 #12  
29.08.2007, 15:52
Hans Joergensen
Niels Riis Ebbesen wrote:
>> Det er samtidlig planen at få skiftet klingen ud med en der har
>> væsentligt færre tænder, pt. sidder der et 7-gears Shimano
>> Nexus-hjul på, og det er altså mest de første 4 gear man kan bruge.

> Så vidt jeg ved, så har en original Long John ikke gear, og slet ikke
> udvendige gear, derfor må der i en tidlige omgang være lavet ændringer på
> din cykel.


Jaja, det er mig selv der har monteret et 7-gears hjul fra en MTB
med indvendige gear og kabelaktiveret rullebremse :) Det originale
baghjul er 24", men et 26" hjul kan sagtens være der, jeg tror endda
jeg godt kan få plads til en skærm når det nu engang bliver lidt
mere vådt i vejret.

Har faktisk overvejet at gå lidt mere amok og få monteret et baghjul
med en 8-9 udvendige gear, fordi de indvendige føles som om de sluger
lidt for mange kræfter.

Ændringen vil dog kræve at jeg udvider stellet lidt, og at jeg får
lavet et monteringsbeslag til V-bremse.

// Hans
PS: Respekt for originalitet! aldrig! :)
PPS: monstromet i al sin hæderkronede grimhed:
[..]
 #13  
29.08.2007, 16:37
Niels Riis Ebbesen
Hans Joergensen wrote:

> Jaja, det er mig selv der har monteret et 7-gears hjul fra en MTB
> med indvendige gear og kabelaktiveret rullebremse :) Det originale
> baghjul er 24", men et 26" hjul kan sagtens være der, jeg tror endda
> jeg godt kan få plads til en skærm når det nu engang bliver lidt
> mere vådt i vejret.


Pas nu på, på en Long John er egerne meget kraftige og fælgens
godstykkelse er med garanti også anderledes end på en MTB'er.

Det vil jo ikke være så sjovt, hvis du læsser cyklen med en last på 100
kilo, og det så resulteter i, at hjulet brækker sammen p.g.a. vægten...
 #14  
29.08.2007, 16:40
Tomas Pedersen
On Wed, 29 Aug 2007 13:52:38 +0000, Hans Joergensen wrote:

> Har faktisk overvejet at gå lidt mere amok og få monteret et baghjul
> med en 8-9 udvendige gear, fordi de indvendige føles som om de sluger
> lidt for mange kræfter.

Det gør de og det er min erfaring at shimanos navgear ikke kan holde til
at blive brugt. Både deres nexus og en tidligere model holdt begge til
under 10000 kilometer før de var til at skrotte.

> Ændringen vil dog kræve at jeg udvider stellet lidt, og at jeg får lavet
> et monteringsbeslag til V-bremse.

Til bykørsel og det skrummel af en cykel skal du hellere have
skivebremser. Fælgbremser, der virker, bliver slidt ret hurtigt og
skivebremser bremser vist også en del bedre. Dog kan det godt blive svært
at klunse nogen.

Tomas
 #15  
29.08.2007, 16:43
Hans Joergensen
Niels Riis Ebbesen wrote:
> Pas nu på, på en Long John er egerne meget kraftige og fælgens
> godstykkelse er med garanti også anderledes end på en MTB'er.
> Det vil jo ikke være så sjovt, hvis du læsser cyklen med en last på 100
> kilo, og det så resulteter i, at hjulet brækker sammen p.g.a. vægten...


Det holder nu nok, fra torsdag frem til søndag havde jeg
lillesøsteren på besøg, og der kørte vi nok med et samlet læs på ca.
150-155kg hele tiden, til tider forholdsvist hårdt op over kantsten mv.
og det holdt den fint til. Jeg er til gengæld ret sikker på at mine
dårlige knæ absolut er glade for at den har gear :)

Husk på at mountainbikes er bygget til hård kørsel i terræn, så
hjulene (såfremt det er nogenlunde kvalitetshjul) er dimensioneret
så de kan holde til lidt tortur.

Forhjulet er i øvrigt fra en gammel BMX'er, og det holder også fint.

// Hans

Lignende emner