ezz > videnskab.* > videnskab.jura

 #1  
24.05.2006, 23:07
Henrik Stidsen
På sitet gomore.dk kan man udbyde pladser i sin bil mod betaling. Jeg
kan f.eks. vælge at sige at en plads i min bil koster 50kr, jeg kører
mellem Vejle og Esbjerg hver dag.

Men er det ikke i strid med reglerne om hyrevognskørsel ?

Jeg mener at have lært at hvis man kræver penge for turen er det
taxikørsel hvilket kræver bevilling. Hvis passageren frivilligt
tilbyder betaling er det iorden. Men er det også juraens opfattelse ?
Og er GoMores koncept så i det hele taget lovligt ?
 #2  
25.05.2006, 13:19
Bertel Lund Hansen
Henrik Stidsen skrev:

> På sitet gomore.dk kan man udbyde pladser i sin bil mod betaling. Jeg
> kan f.eks. vælge at sige at en plads i min bil koster 50kr, jeg kører
> mellem Vejle og Esbjerg hver dag.


> Men er det ikke i strid med reglerne om hyrevognskørsel ?


Det tror jeg ikke. Jeg kan jo også tilbyde en tur til Paris mod
at man betaler halvdelen af benzinen (hvis jeg altså havde en bil
og skulle til Paris).

Forskellen ligger i at man ikke kan bede dig om at køre sig til
Hobro.
 #3  
26.05.2006, 18:14
Ole Gaarde Kristensen
"Henrik Stidsen" <nntpspam> skrev i en meddelelse
news:4878
> På sitet gomore.dk kan man udbyde pladser i sin bil mod betaling. Jeg kan
> f.eks. vælge at sige at en plads i min bil koster 50kr, jeg kører mellem
> Vejle og Esbjerg hver dag.
> Men er det ikke i strid med reglerne om hyrevognskørsel ?
> Jeg mener at have lært at hvis man kræver penge for turen er det
> taxikørsel hvilket kræver bevilling. Hvis passageren frivilligt tilbyder
> betaling er det iorden. Men er det også juraens opfattelse ? Og er GoMores
> koncept så i det hele taget lovligt ?

Jeg tror vi skal have fat i Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 220 af 31.
marts 2000 (er i tvivl om der ikke er kommet en nyere version, men dette
afsnit skulle være det samme)

[KLIP]
Kapitel 1
Erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig personbefordring
§ 1.
Ved erhvervsmæssig personbefordring (taxikørsel, limousinekørsel og
sygetransport) forstås kørsel i et dansk indregistreret motorkøretøj
indrettet til befordring af højst 9 personer føreren medregnet
1) med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller
sammenslutning, der udfører eller lader kørslen udføre, jf. dog stk. 4,
2) som udføres mod vederlag, idet godtgørelse for de med kørslen direkte
forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til benzin eller olie, ikke anses
som vederlag, eller
3) som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings
primære formål.
[KLIP]

og den læser jeg således at hvis du siger at din bil bruger for 100 kr
benzin på turen og jeg giver sig en 50'er for det kan det ikke umiddelbart
anses for at være hyrekørsel (jvf §1, stk 2)
 #4  
26.05.2006, 21:26
snuden
"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98> skrev i en meddelelse
news:db0f
[..]
> 2) som udføres mod vederlag, idet godtgørelse for de med kørslen direkte
> forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til benzin eller olie, ikke anses
> som vederlag, eller
> 3) som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings
> primære formål.
> [KLIP]
> og den læser jeg således at hvis du siger at din bil bruger for 100 kr
> benzin på turen og jeg giver sig en 50'er for det kan det ikke umiddelbart
> anses for at være hyrekørsel (jvf §1, stk 2)


Er der så ikke et "smuthul" for pirattaxier i nattelivet? Hvem kan bevise,
at føreren ikke skulle samme vej som "kunden"?

Snuden
 #5  
26.05.2006, 22:08
Ole Gaarde Kristensen
"snuden" <snudens> skrev i en meddelelse
news:db0f
>> Er der så ikke et "smuthul" for pirattaxier i nattelivet? Hvem kan bevise,

> at føreren ikke skulle samme vej som "kunden"?
> Snuden

Jo det kan man vist godt sige der er.
I Ålborg - der mig bekendt er den by i landet der har haft flest pirater -
har man svjv gjort det ved intensivt at overvåge de mest aktive. På den måde
kunne det påvises at de faktisk kørte hyrevognskørsel - bare uden de
fornødne tilladelser. Andre steder har man fået "kunderne" til at vidne.
(OT: Overraskende nok har det flere gange vist sig at piraterne er/var en
del dyrere end os andre).
 #6  
26.05.2006, 22:17
Nicolai
"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98> wrote in message
news:db0f

> (OT: Overraskende nok har det flere gange vist sig at piraterne er/var en
> del dyrere end os andre).


(OT: Pirattaxierne kører vel også kun på de tidspunkter hvor Taxi firmaerne
ikke har kunnet levere varen, som for eks. nytårsaften? Og så betaler folk
også hellere end gerne ekstra, bare for at kunne komme hjem)

> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxachauffør i Næstved


Nicolai
 #7  
26.05.2006, 22:37
Ole Gaarde Kristensen
"Nicolai" <news2004> skrev i en meddelelse
news:6196
> (OT: Pirattaxierne kører vel også kun på de tidspunkter hvor Taxi
> firmaerne ikke har kunnet levere varen, som for eks. nytårsaften? Og så
> betaler folk også hellere end gerne ekstra, bare for at kunne komme hjem)

Det tror jeg du har ret i - i hvert fald delvist.
De er nemlig også set på mere almindelige dage hvor ventetiden i sig selv
ikke burde få folk til at overveje det.
 #8  
26.05.2006, 23:58
Bertel Lund Hansen
snuden skrev:

> Er der så ikke et "smuthul" for pirattaxier i nattelivet? Hvem
> kan bevise, at føreren ikke skulle samme vej som "kunden"?


Nej. Et bevisproblem kan aldrig blive til et smuthul i loven.
 #9  
27.05.2006, 02:01
Henrik Stidsen
Ole Gaarde Kristensen used his keyboard to write :
> og den læser jeg således at hvis du siger at din bil bruger for 100 kr benzin
> på turen og jeg giver sig en 50'er for det kan det ikke umiddelbart anses for
> at være hyrekørsel (jvf §1, stk 2)


Sådan læser jeg den også - og så er der jo som udgangspunkt ingen
problemer med GoMore.
 #10  
28.05.2006, 07:29
Jens..
Bertel Lund Hansen wrote:
> snuden skrev:
>> Er der så ikke et "smuthul" for pirattaxier i nattelivet? Hvem
>> kan bevise, at føreren ikke skulle samme vej som "kunden"?

> Nej. Et bevisproblem kan aldrig blive til et smuthul i loven.


Kommer du snart med nogle §, i stedet for du altid bare gætter.
Lignende emner