ezz > fritid.* > fritid.bil

 #1  
26.04.2004, 15:26
Morten Lund
Jeg tror endelig jeg har fundet hullet i loven:

Som bekendt skal man betale 60% afgift på en autocamper, hvis den opfylder
kravene. Men de 60% er ikke den eneste store afgift. Dertil kommer den
enormt høje vægtafgift / miljøafgift.

Her Er løsningen:
Man køber en regulær lastbil med veksellad. Man kan få en ret ny lastbil fra
allerede 100.000 kroner. Den skal der ikke betales afgift af. Så køber man
en 20 fods container, og får den ombygget til beboelse

[..]

Skulle man have en anhænger med veksellad, og skulle man havne i festligt
lag, så kører man bare med en sådan container bagpå.

[..]

Hvad mener i? Jeg er selv i gang med stort kørekort, for at fuldføre min
plan. Skulle jeg blive stoppet af politiet: Jamen, jeg er på vej til min
sommerhusgrund, hvor jeg skal bygge sommerhus, og dette er mit midlertidige
habitat.

Jeg ser følgende fordele:
- Masser af plads.
- Man "Snyder" sig fra de danske afgifter
- Modulært - man kan eventuelt køre en convoy afsted, og så sammenbygge
"camperne"

Ulemper:
- Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om at
lastbiler kun må bruges til godstransport)
- Lidt højere benzinforbrug.
- Man får nok brug for at kunne stille containeren, når "camperen" står
parkeret her landet.
 #2  
26.04.2004, 15:37
Christian B. Andresen
"Morten Lund" <m-lund> wrote in message
news:db0f

Og et kæmpe køleskab:

[..]

> Ulemper:
> - Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om at
> lastbiler kun må bruges til godstransport)


Ingen co-driver ?

> - Lidt højere benzinforbrug.


Skal det ikke være "meget højere" ?

> - Man får nok brug for at kunne stille containeren, når "camperen" står
> parkeret her landet.


Der findes lastbiler som selv kan læsse containere af og på. Man kan vel
købe sådan en tingest.
 #3  
26.04.2004, 15:53
Morten Lund
>> - Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om
>> at lastbiler kun må bruges til godstransport)

> Ingen co-driver ?


Jeg mener loven siger, at en co-driver kun må være med, såfremt lasten han
er nødvendig for at lasten kan læsses/losses.

> Skal det ikke være "meget højere" ?


Mon ikke man kan køre 6km/l i en lastbil? Den bliver jo ikke tung læsset.

> Der findes lastbiler som selv kan læsse containere af og på. Man kan vel
> købe sådan en tingest.


Jo, det ville være det ultimative.

Jeg regner selv meg at gå igang med projektet, så snart jeg får råd. Lige nu
mangler jeg bare en lade i nærheden af Århus, hvor jeg kan ombygge
containieren. En ny 20 fods container koster i øvrigt kun 13.000 kroner.

Og lige den unævnte fordel: Skal man på turne i USA, så sender man bare
containerne med skib, og finder en lastbil i USA. Vupti, og man har et
kørende hotel.
 #4  
26.04.2004, 15:54
Leonard
Morten Lund <m-lund> wrote:

>- Lidt højere benzinforbrug.


Lidt?
Hvad kører en lastbil på literen?
En campingbus kører vel 7-8 km/l.
 #5  
26.04.2004, 16:16
Christian B. Andresen
"Morten Lund" <m-lund> wrote in message
news:db0f
> > Der findes lastbiler som selv kan læsse containere af og på. Man kan vel
> > købe sådan en tingest.

> Jo, det ville være det ultimative.
>> Jeg regner selv meg at gå igang med projektet, så snart jeg får råd. Lige nu

> mangler jeg bare en lade i nærheden af Århus, hvor jeg kan ombygge
> containieren. En ny 20 fods container koster i øvrigt kun 13.000 kroner.


Skal du bare have plads til containeren + adgang til strøm vand etc. ?
Kunne man ikke bruge et sted hvor man stille campingvogne ?

> Og lige den unævnte fordel: Skal man på turne i USA, så sender man bare
> containerne med skib, og finder en lastbil i USA. Vupti, og man har et
> kørende hotel.


Så må man ikke håbe de taber den, som det skete for vores naboers datter og
svigersøn da de skulle til Zambia. ALLE deres møbler var knust.
Desuden koster det ret mange penge at få sejlet en container,
en container fra Århus til New York koster omkring 500 USD =
 #6  
26.04.2004, 16:18
Kasper Hansen [8270]
> Hvad kører en lastbil på literen?

Jeg mener bestemt at vores buschauffør, da vi tog på skiferie, sagde at
sådan en dobbeltdækker kørte 5-6 km/l. Det må være omtrent det samme for en
lastbil med en let container bagpå ?
Nu var det desværre selvsamme chauffør (m. kæreste) der døde i den meget
omtale ulykke i slutningen af januar, så jeg får nok lidt svært ved at
bekræfte mine kilder :)

/Kasper Hansen
 #7  
26.04.2004, 16:22
Christian B. Andresen
"Christian B. Andresen" <nobody> wrote in message
news:db0f
> en container fra Århus til New York koster omkring 500 USD =


Den pris er helt forkert, jeg fik trykket på knappen på forkert tidspunkt.
 #8  
26.04.2004, 16:24
Arne Midtbø
On Mon, 26 Apr 2004 14:26:29 +0200, Morten Lund <m-lund>
wrote:

Snip
>Ulemper:
>- Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om at
>lastbiler kun må bruges til godstransport)


Jeg sitter oppe i Norge og er en ivrig lurker på dfb. Fantasien er
likeså kreativ i Danmark som i Norge med hensyn til å kunne undra seg
disse forbaskede avgiftene ;-)
Morten Lunds idé er slettes ikke dum. Det litt triste er at en slik
bobilkreasjon kun er egnet for én person, siden man i Danmark ikke har
lov til(?) (pussig regel) å ha med seg noen i passasjersetet i en
lastebil.
 #9  
26.04.2004, 16:26
Kasper Hansen [8270]
> Den pris er helt forkert, jeg fik trykket på knappen på forkert tidspunkt.

Hvad er så den rigtige pris? ;)

/Kasper Hansen
 #10  
26.04.2004, 16:39
Christian B. Andresen
"Kasper Hansen [8270]" <kasper> wrote in message
news:db0f
> > Den pris er helt forkert, jeg fik trykket på knappen på forkert tidspunkt.

> Hvad er så den rigtige pris? ;)


Min rateberegning forsvandt, jeg vil prøve igen:

Det vil koste ca. 3-4000 USD:

Ocean Freight3100.00 USD
Chassis Usage Charge (CUC)60.00 USD
Terminal Handling Charge (THC)500.00 USD
Container Service Charge (CSC)109.60 USD(685.00 DKK)
Currency Adjustment Factor (CAF)217.00 USD
Bunker Adjustment Factor (BAF)316.00 USD
===========
Total Charges4302.60 USD
 #11  
26.04.2004, 17:20
Morten Lund
Christian B. Andresen wrote:

> "Kasper Hansen [8270]" <kasper> wrote in message
> Det vil koste ca. 3-4000 USD:


Hvilket heller ikke er dyrt - det er trods alt ens eget habitat, man får lov
at få med rundt. Man vil jo nok være 2 - eller flere personer til at dele
udgiften.

Ideen er faktisk den, at jeg vil opbygge min autocamper, så den kommer til
at bestå af 2 (eller flere) containere/moduler.

Container 1:
Nok til camping: indeholder bad, toilet, køkken spisebord og 4 sovepladser

Container 2:
Til den større forsamling: Stue med hjemmebar + ekstra sovepladser.

Evt. Container 3:
Hjemmebiograf

Osv. osv. osv.

Jeg vil lave en hjemmeside med mit projekt. Det er billigt at komme igang,
som sagt en container koster jo kun 13.000 kroner ny.

Nu mangler jeg bare en lade eller hal i nærhede af Århus, hvor jeg kan køre
en lastbil ind. Anyone?

/Morten
 #12  
26.04.2004, 17:27
Morten Lund
Arne Midtbø wrote:

> On Mon, 26 Apr 2004 14:26:29 +0200, Morten Lund <m-lund>
> wrote:


> Jeg sitter oppe i Norge og er en ivrig lurker på dfb. Fantasien er
> likeså kreativ i Danmark som i Norge med hensyn til å kunne undra seg
> disse forbaskede avgiftene ;-)


Ja, jeg tror som sagt endelig jeg har fundet hullet :) Men en bi-ting ved
hullet, er min kreativitet har været på overarbejde, og løsningen blev
faktisk bedre end en regulær autocamper. Specielt fordi jeg kan få
containermodulerne fragtet rundt i verden. Og så bare købe eller leje en
lastbil, hvoend de kommer frem.

> Morten Lunds idé er slettes ikke dum. Det litt triste er at en slik
> bobilkreasjon kun er egnet for én person, siden man i Danmark ikke har
> lov til(?) (pussig regel) å ha med seg noen i passasjersetet i en
> lastebil.


Hvis jeg får den indregistreret som Autocamper, må jeg selvfølgelig køre med
8 personer, eller flere, hvis jeg har buskørekort. Problemet er, at den
kommer på hvide plader, og det medfører:
a) 180% registreringsafgift
b) Vægtafgift på 40.000dkr+ om året.

a) = 0 kroner for lastbil
b) = 4000 kroner om året for lastbil.

Man må godt have en "passagerer" med i en lastbil. Men det skal kunne
retfærdiggøres, at denne person er med for at hjælpe med at læsse eller
losse. Jeg tror reglen er lavet for at undgå persontransport i lastbiler.

--
 #13  
26.04.2004, 19:36
anders majland
> b) = 4000 kroner om året for lastbil.

Hvad løber der ellers på en udover vedligehold/rep ?
Hvor tit skal en lastbil synes ?

(Kommer sådan til at tænke på om en lille "bybil" og en lastvogn kunne
være en interessant kombination ...)
 #14  
26.04.2004, 19:59
**
"Christian B. Andresen" <nobody> skrev i en meddelelse
news:db0f

> > - Lidt højere benzinforbrug.

> Skal det ikke være "meget højere" ?


Nej, for det er en diesel bil ;o)
 #15  
26.04.2004, 20:45
**
"Morten Lund" <m-lund> skrev i en meddelelse
news:db0f

> Man må godt have en "passagerer" med i en lastbil. Men det skal kunne
> retfærdiggøres, at denne person er med for at hjælpe med at læsse eller
> losse. Jeg tror reglen er lavet for at undgå persontransport i lastbiler.


Hvad med alle de søde blafferpiger der bliver samlet
op, er det ulovligt?

Lignende emner