ezz > videnskab.* > videnskab.jura

 #1  
25.09.2007, 18:02
Carsten
Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have registreringsattest,
inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
underligt, er det normalt?

Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
oplysninger der er om bilen.

Carsten
 #2  
25.09.2007, 18:14
KxT
Da bilen er totalskadet skal den afmeldes som værende indregistreret -
derfor skal taksator/forsikringsselskabet bruge din registreringsattest.
Det er helt normalt procedure og kun til din fordel, hvis din bil er
totalskadet.
Dit vigtigste og næste problem er naturligvis størrelsen af den etstatning
du nu skal have.

Knud

"Carsten" <no> wrote in message
news:6196
[..]
 #3  
25.09.2007, 18:44
Carsten
"KxT" <kn.th> skrev i meddelelsen
news:db0f
> Da bilen er totalskadet skal den afmeldes som værende indregistreret -
> derfor skal taksator/forsikringsselskabet bruge din registreringsattest.
> Det er helt normalt procedure og kun til din fordel, hvis din bil er
> totalskadet.
> Dit vigtigste og næste problem er naturligvis størrelsen af den etstatning
> du nu skal have.
> Knud


Men det er da underligt at han ikke kan give mig en pris, før han har fået
den, det er da noget fis!

Værkstedet var også meget opsat på at jeg skulle have den med og lidt
underligt, for hvorfor er et værksted så interesseret i at "hjælpe" mig i en
sag hvor de selv har dømt bilen totalskadet, hvad tjener de på det, nu hvor
de ikke skal lave den?
Jeg fornemmer virkeligt at der stikker noget under, værkstedet får måske
mulighed for at købe bilen for en slik, af taksator og registreringsattesten
skal måske bruges til at omregistrere bilen, for den kan da stadig køre,
selv om forsikringen har dømt den "totalskadet" pga. alder og værdi i
forhold til reparation.

Bilen er en Ford Escort St. car 1.8 Monac fra 1997 og den står til omkring
45.000 kr. hos forhandlere og reparation på værksted blev vurderet til ca.
35.000, men det vil det jo ikke koste værkstedet, hvis de feks. får bilen og
sætter den i stand.

Det er jo stadig min bil, indtil vi er blevet enige om en erstatnings pris.

Carsten
 #4  
25.09.2007, 19:15
Carsten
Jeg har læst på:

[..]

Afqiftsregler
Som bekendt har vi i Danmark nogle meget høje registreringsafgifter på
motorkøretøjer. For at undgå, at folk i stedet for at købe en ny bil bygger
en gammel op med nye reservedele for at slippe for registreringsafgiften, er
der fastsat regler for, hvordan og hvor meget der må repare­res på en bil,
før der skal betales registreringsafgift på ny.

Reglerne er ret komplicerede og findes i registreringsafgiftslovens § 7,
(Lovbekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002). I grove træk er reglerne
således for personbiler:

Hvis skaden er under kr. 15.000,- incl. moms
I denne situation kan en reparation gennemføres afgiftsfrit uanset
handelsværdien.

Skaden er under 65% af handelsværdien
Køretøjet repareres afgiftsfrit.

Skaden er mellem 65% og 75% af handelsværdien
Forsikrede skal i denne situation have valget mellem reparation og
kontanterstatning svarende til handelsværdien. Vælges reparation, kan det
ske afgiftsfrit. Forsømmer selskabet at give den forsikrede valget mellem
reparation og kontanterstatning, skal der svares ny afgift ved reparation.
Afgiften skal betales af selskabet.

Vælger forsikrede kontanterstatning, kan resterne sælges til genopbygning.
Taksator skal i denne situation inddrage registreringsattesten og indsende
denne til ToldSkat. Typisk vil køretøjet blive solgt til en autoreparatør,
og selv om det ikke er forsikringsselskabet, der står for genopbygningen,
skal taksatoren kontrollere, at genopbygningen sker i overensstemmelse med
taksatorrapporten. Han skal besigtige køretøjet, inden lakering finder sted,
og udstede er­klæring om, at genopbygningen er sket i overensstemmelse med
taksatorrapporten, og at reparationsomkostningerne ikke overstiger
reparationsgrænsen. Derefter skal den nye ejer af køretøjet foretage
anmeldelse til ToldSkat og ligeledes fremstille køretøjet for ToldSkat.

Skaden er over 75% af handelsværdien
Der kan ikke ske reparation, uden at der skal betales ny afgift. Dette
betyder i praksis, at selskabet udbetaler en kontanterstatning, og at
resterne sælges til ophugning.

Noget tyder på at jeg havet ret i min fornemmelse, spørgsmålet er så bare om
det så måske sker på bekostning af mig, som forsikrede, feks. at værkstedet
måske vudere skaden højre end den normalt vil koste, så den lige vipper over
på den anden side af grænsen til at de kan erhverve en billig bil.

Carsten
 #5  
25.09.2007, 21:18
Jesper Juul
Carsten skrev:
> "KxT" <kn.th> skrev i meddelelsen
> news:db0f
> Men det er da underligt at han ikke kan give mig en pris, før han har
> fået den, det er da noget fis!


Umiddelbart virker det lidt underligt.

> Værkstedet var også meget opsat på at jeg skulle have den med og lidt
> underligt, for hvorfor er et værksted så interesseret i at "hjælpe" mig
> i en sag hvor de selv har dømt bilen totalskadet,


Et værksted kan ikke bedømme en bil som totalskadet, det er taksatoren
som gør det.

> hvad tjener de på det,
> nu hvor de ikke skal lave den?


Ikke ret meget, hvis noget overhovedet.

> Jeg fornemmer virkeligt at der stikker noget under, værkstedet får måske
> mulighed for at købe bilen for en slik, af taksator og
> registreringsattesten skal måske bruges til at omregistrere bilen, for
> den kan da stadig køre, selv om forsikringen har dømt den "totalskadet"
> pga. alder og værdi i forhold til reparation.


Det kan de ikke, hvis den er totalskadet kan den evt. genopbygges men så
skal der betales registreringsafgift igen.

> Bilen er en Ford Escort St. car 1.8 Monac fra 1997 og den står til
> omkring 45.000 kr. hos forhandlere og reparation på værksted blev
> vurderet til ca. 35.000, men det vil det jo ikke koste værkstedet, hvis
> de feks. får bilen og sætter den i stand.


Den måde tror jeg ikke du kan regne på, men du kan evt. prøve at flytte
bilen til et andet værksted som har en lavere timepris og se om den
kommer under de 75% af bilens værdi hvor det er dig som kan bestemme om
den skal totalskades eller genopbygges.

> Det er jo stadig min bil, indtil vi er blevet enige om en erstatnings pris.


Jada.

Jesper
 #6  
25.09.2007, 21:20
Jesper Juul
Carsten skrev:
> Jeg har læst på:


Klip

> Noget tyder på at jeg havet ret i min fornemmelse, spørgsmålet er så
> bare om det så måske sker på bekostning af mig, som forsikrede, feks. at
> værkstedet måske vudere skaden højre end den normalt vil koste, så den
> lige vipper over på den anden side af grænsen til at de kan erhverve en
> billig bil.


Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator, og det er
sjældent at forsikringsselskabet synes det er specielt sjovt at betale
100% af bilens værdi i erstatning istedet for eks. 64% hvorved de kan få
den repararet.

Jesper
 #7  
25.09.2007, 21:34
Carsten
"Jesper Juul" <jesperjuul> skrev i meddelelsen
news:8da3
> Carsten skrev:
>> Klip
>> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator, og det er

> sjældent at forsikringsselskabet synes det er specielt sjovt at betale
> 100% af bilens værdi i erstatning istedet for eks. 64% hvorved de kan få
> den repararet.


Nej men værkstedet er lige så gode til at taksere en bil og de sage også til
mig at den vil blive kaldt totalskade, de har jo prøvet det mange gange og
det blev den også af taksator.

Nu skal mit forsikringsselskab også bare sende regningen videre til den part
der var skyld i ulykken..

Carsten
 #8  
25.09.2007, 21:35
Erik Olsen DK
Jesper Juul wrote:

> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator


Nå, ok, jeg troede det var sket ved uheldet.
 #9  
25.09.2007, 21:42
Carsten
"Erik Olsen DK" <me> skrev i meddelelsen
news:2288
> Jesper Juul wrote:
>> Det er ikke værkstedet som totalskader bilen men taksator

> Nå, ok, jeg troede det var sket ved uheldet.


;-)
 #10  
26.09.2007, 10:42
Jesper Juul
Carsten skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul> skrev i meddelelsen
> news:8da3
> Nej men værkstedet er lige så gode til at taksere en bil og de sage også
> til mig at den vil blive kaldt totalskade, de har jo prøvet det mange
> gange og det blev den også af taksator.


Ja, det er klart at værkstedet har en masse erfaring i opgørelse af
bilskader, men det er i sidste ende taksator som træffe beslutningen om
bilen er totalskadet eller ej, efter de regler der er udstukket af Skat.

> Nu skal mit forsikringsselskab også bare sende regningen videre til den
> part der var skyld i ulykken..


Jesper
 #11  
26.09.2007, 19:42
MAndersen
"Carsten" <no> skrev i en meddelelse
news:6196
> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
> registreringsattest, inden han kan komme med en erstatnings pris, det
> synes jeg er meget underligt, er det normalt?
> Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
> oplysninger der er om bilen.
> Carsten


På reg. attesten står en vognkode. Denne vognkode fortæller hvad bilen er
for en fætter, når den bliver indregistreret. F.eks. en model med klima,
læder, xenon, træk etc.
En Honda Accord 1,8 fra 1987 kan således have 15 forskellige vognkoder, hvis
der var 15 forskellige udstyrsvarianter.

MAndersen
 #12  
27.09.2007, 14:27
SlashDot
On Tue, 25 Sep 2007 18:02:10 +0200, Carsten wrote:

> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have registreringsattest,
> inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
> underligt, er det normalt?


Det er noget som de selv har opfundet, for på den måde at presse folk til
en lavere erstatning.

> Kan ikke se hvad han skal bruge den til, forsikringen har alle de
> oplysninger der er om bilen.


Netop. Giv fjolset en kopi af registreringsattesten og beting på et
ledsagebrev at din endelige accept afventer en opgørelse af selskabets
erstatningsbeløb.

Forvent fra sagsstart at din sag kan ende i retten, og stol IKKE på
forsikringsselskabet. Tag fotos af bilen mv. og kør sagen skriftligt.
Husk at få din bil vurderet af en uafhængig part INDEN forsikringsselskabet
lister afsted med din bil. Denne vurdering skal du bruge i retten hvis de
fupper dig.

:-)
 #13  
27.09.2007, 15:59
Carsten
"SlashDot" <slashdot> skrev i meddelelsen
news:ttl1
> On Tue, 25 Sep 2007 18:02:10 +0200, Carsten wrote:
>> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
>> registreringsattest,
>> inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
>> underligt, er det normalt?

> Det er noget som de selv har opfundet, for på den måde at presse folk til
> en lavere erstatning.


Det er også noget jeg har på fornemmer.
 #14  
27.09.2007, 18:16
KxT
"SlashDot" <slashdot> wrote in message
news:ttl1
> On Tue, 25 Sep 2007 18:02:10 +0200, Carsten wrote:
>> Min bil er blevet dømt totalskadet og Taksator vil have
>> registreringsattest,
>> inden han kan komme med en erstatnings pris, det synes jeg er meget
>> underligt, er det normalt?

> Det er noget som de selv har opfundet, for på den måde at presse folk til
> en lavere erstatning.

Netop ved at melde bilen totalskadet kommer forsikringen (taksator) da alt
andet lige til at betale mere end hvis de kun opgav et beløb for skadens
omfang.

Vil skaden koste 76000 kr. at udbedre og bilen har en værdi af 100.000 kr.
vil den blive meldt totalskadet - og forsikrengen kommer til at smide 24.000
kr. mere end hvis bilens værdi f.eks. havde været 105.000.
Så er det kassetænkning vil taksator da foretrække en relativ høj vurdering
af bilens værdi og dermed undgå at få brug for registreringsattesten.

Knud
 #15  
28.09.2007, 01:39
SlashDot
On Thu, 27 Sep 2007 18:16:09 +0200, KxT wrote:

> Netop ved at melde bilen totalskadet kommer forsikringen (taksator) da alt
> andet lige til at betale mere end hvis de kun opgav et beløb for skadens
> omfang.
> Vil skaden koste 76000 kr. at udbedre og bilen har en værdi af 100.000 kr.
> vil den blive meldt totalskadet - og forsikrengen kommer til at smide 24.000
> kr. mere end hvis bilens værdi f.eks. havde været 105.000.
> Så er det kassetænkning vil taksator da foretrække en relativ høj vurdering
> af bilens værdi og dermed undgå at få brug for registreringsattesten.


Nææ du har for gode tanker om sådan en taksatorbandit. Det forholder sig
nok sådan at skaden ville koste 30.000 at udbedre, men han har fundet alle
de billigste salgsannoncer for en tilsvarende bil, og set at den kan købes
for 12.000 så derfor totalskader svinet bilen, så han sparer 18.000

Dit eksempel er helt utænkeligt. Husk lige på at uofficielle undersøgelser
viser at forsikringsselskaberne svindler for 12.000 mill årligt, altså hele
6 gange mere, end kunderne svindler dem for. Det læste jeg på et website
for nylig.

Lignende emner