ezz > teknik.* > teknik.elektronik

 #1  
30.05.2009, 08:21
KS
Jeg mengler en trådløs fjernbetjening til en lille løbekran til værkstedet.

2 knapper - den ene til OP den anden til NED - de skal holde nede for at
køre op eller ned

Smart-Kit har et byggesæt med 3 knapper, men jeg kan ikke få oplyst om
knapperne skal
holdes nede eller ikke.

Ved nogen af jer dette - eller har I et link til en anden konstruntion -
både sender og modtager.

Mvh KS
 #2  
30.05.2009, 08:57
Søren
> Jeg mengler en trådløs fjernbetjening til en lille løbekran til
> værkstedet.
> Ved nogen af jer dette - eller har I et link til en anden konstruntion -
> både sender og modtager.


Pas på med at købe for billigt, hvis nu systemet svigter, mens du hejser
ned.....
Hvis det ikke er privat, er arbejdstilsynet sikkert også
interesserede........

-Søren
 #3  
30.05.2009, 18:26
Petersen Michael
> Jeg mengler en trådløs fjernbetjening til en lille løbekran til
> værkstedet.
> 2 knapper - den ene til OP den anden til NED - de skal holde nede for
> at køre op eller ned
> Smart-Kit har et byggesæt med 3 knapper, men jeg kan ikke få oplyst om
> knapperne skal
> holdes nede eller ikke.
> Ved nogen af jer dette - eller har I et link til en anden
> konstruntion - både sender og modtager.
> Mvh KS


En fjernbetjent centrallås og et relæ....
 #4  
30.05.2009, 18:35
Claus Tersgov
> Jeg mengler en trådløs fjernbetjening til en lille løbekran til
> værkstedet.


Det laver man ikke selv!!
Det er direkte ulovligt.
Det *skal* CE godkendes som sikkerhedsmateriel...

Hvad mon arbejdstilsynet siger til, at din kran ryger ned, fordi naboen
åbner sin garageport eller bruger sin ringeklokke?

Claus
 #5  
30.05.2009, 18:36
Claus Tersgov
Petersen Michael skrev bl.a.:

> En fjernbetjent centrallås og et relæ....


Og når der så holder en bil ude på vejen som aktiverer kranen, hvad mon
arbejdstilsynet siger til det?

Det er direkte tåbeligt at lave den slags...

Claus
 #6  
30.05.2009, 18:52
Hans Kjaergaard
On Sat, 30 May 2009 17:36:35 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews2> wrote:

>Petersen Michael skrev bl.a.:
>> En fjernbetjent centrallås og et relæ....

>Og når der så holder en bil ude på vejen som aktiverer kranen, hvad mon
>arbejdstilsynet siger til det?

Brug en kablet betjening, så er der ikke den slags problemer at tage i
betragtning.

/Hans
 #7  
30.05.2009, 18:55
Petersen Michael
Claus Tersgov <nospamnews2> wrote:

> Og når der så holder en bil ude på vejen som aktiverer kranen, hvad
> mon arbejdstilsynet siger til det?


Hvad er rækkeviden?
Jeg bruger selv en fjernbetjænt centrallås, til at låse mit værksted med,
låser ved hjælp af pneumatik cylindre, som låsepaler.
Jeg har bemærket at rækkeviden på modtageren begrænses kraftigt af at komme
ud af den stålkasse, som hedder en bil.

Næste..
I fb. kran, skal der jo mere end en puls til før den rokker sig 2 mm..
derfor relæet..

> Det er direkte tåbeligt at lave den slags...


Det er så din holdning..
 #8  
30.05.2009, 19:28
Max
Hej Claus

> Og når der så holder en bil ude på vejen som aktiverer kranen, hvad
> mon arbejdstilsynet siger til det?


Aktivere din centrallås andre centrallåse ?

> Det er direkte tåbeligt at lave den slags...


Det er tåbeligt at forestille sig at et centrallåsesystem
ikke er kodesikret.
 #9  
30.05.2009, 19:29
Max
Hej Claus

> Det laver man ikke selv!!
> Det er direkte ulovligt.
> Det *skal* CE godkendes som sikkerhedsmateriel...


Det er dog nogle tåbelige udtalelser at komme med.
 #10  
30.05.2009, 21:27
Leo
Inden du finder på noget underligt, skulle du måske læse teksten på
nedenstående side.

[..]

Og er du ligeglad med det der står på ovenstående side, kan jeg da komme i
tanke om noget med en remotecontrol som bruges til fjernstyrede biler/fly,
servorene kan vel smides i en kasse, så de kan aktivere en kontakt der kan
få kranen til at køre i de retninger der nu er nødvendig for dig.

Men jeg ville nok kontakte
[..]
Det kunne jo være de har pillet noget ned et sted som kan købes til en
rimelig pris.
 #11  
30.05.2009, 22:24
Claus Tersgov
Petersen Michael skrev bl.a.:

>> Det er direkte tåbeligt at lave den slags...

> Det er så din holdning..


Og statens holdning og EUs holdning.

Det er direkte ulovligt at lave den slags, det *skal* kunne EU
sikkerhedsgodkendes via den store CE mærkning!

Claus
 #12  
30.05.2009, 22:31
Claus Tersgov
Max skrev bl.a.:

> Det er dog nogle tåbelige udtalelser at komme med.


Kom igen, når du kan vise et krancertifikat!

Så ved du hvad du egentlig ævler om.

Jeg har for mange år siden taget krancertifikat, har du???

Claus
 #13  
30.05.2009, 22:38
Max
Hej Claus

> Jeg har for mange år siden taget krancertifikat, har du???


Jeg har bygget dem.
 #14  
30.05.2009, 22:42
Claus Tersgov
Max skrev bl.a.:

> Jeg har bygget dem.


Og så ved du ikke bedre LOL!

[..]

Læg dertil EU transpordirektiv/maskinanlæg. Det er det, der er lovgrundlaget
for de danske regler.

Claus
 #15  
30.05.2009, 22:49
Claus Tersgov
Max skrev bl.a.:

>Det er dog nogle tåbelige udtalelser at komme med. Jeg har bygget dem.


Hvad er det så, du ikke forstår ved det følgende:

2.6.
Modtageren skal være beskyttet mod signaler fra "fremmede" sendere. Dette
kan fx gøres ved en effektiv kodning og acceptcheck af overføringssignaler.

2.7.
Hvis et signal afbrydes, forstyrres eller udebliver (fx ved svigt i sender
eller modtager), skal det normalt medføre stop af alle bevægelser, og
hjælpemidlets bremser skal automatisk træde i funktion; som eksempel kan
nævnes, at ved normal krankørsel accepteres afbrud af kodet signal på højst
2,0 s for at undgå utilsigtet stop af kranen.

Hvis batterispændingen i senderen ikke mere kan sikre en sikker forbindelse,
skal alle farlige bevægelser stoppes efter afgivelse af et optisk eller
akustisk advarselssignal.

2.8.
Der skal være den nødvendige dublering og overvågning af
start-/stopfunktioner samt af andre funktioner, som har sikkerhedsmæssig
betydning.

2.9.
Anvendte sikkerhedsrelæer skal normalt være tvangsførte, det vil sige, at en
sluttekontakt og en brydekontakt aldrig kan være sluttet samtidigt.

2.10.
Styreenhederne skal være således udført, at de fungerer korrekt i den
sammenhæng, som de er beregnet til at indgå i.

2.11.
Hjælpemidler med trådløs styring skal være forsynet med
hovedafbryder/reparationsafbryder o.l. for diverse energitilførsler.

Afbryderen skal være aflåselig.

2.12.
Tekniske hjælpemidler med trådløs styring skal være forsynet med det
nødvendige antal nødstop. Det kan være nødvendigt med ekstra nødstop, når
hjælpemidlet styres trådløst.

2.13.
Andre former for manøvreorganer på maskinen må ikke kunne betjenes samtidig
med den trådløse styring. Dette skal sikres ved aflåsning med en
nøglebetjent omstillingsanordning, som skal have en tydelig markering, der
angiver dens funktion i hver enkelt stilling.

3. Montering/installering

3.1.
Ved montering af trådløs styring på et teknisk hjælpemiddel skal det sikres,
at føreren eller betjeningspersonalet er placeret således, at de altid har
det fulde udsyn over hjælpemidlets bevægelser. Kan dette ikke opnås, skal
der træffes særlige sikkerhedsforanstaltninger.

3.2.
I forbindelse med installering eller flytning af et trådløst styresystem
skal brugeren sikre sig telemyndighedernes godkendelse efter disses krav.
Brugeren skal træffe alle nødvendige forholdsregler for at forhindre
forstyrrelser på andre styresystemer eller radioudrustninger i nærheden.

EU reglerne kan du selv slå op

Lignende emner