ezz > fritid.* > fritid.motorcykel

 #1  
27.08.2006, 17:41
PD
Hej!

Jeg har nogle praktiske spørgsmål. Hvis man tager udgangspunkt i en Suzuki
SV650s, hvad koster en motorcykel i så grøn afgift/vægt afgift? Og hvor
meget skal man sætte til side om måneden til vedligeholdelse, hvis det
f.eks. er en cykel der har gået 30.000 km?

Håber på nogle gode indlæg fra alle jer med mange års erfaring :) Og fra jer
der måske lige har købt, og er blevet overraskede over udgifterne :)

Hilsen PD
 #2  
27.08.2006, 18:12
MKS - 74
On Sun, 27 Aug 2006 16:41:07 +0200, "PD" <pdp> wrote:

>Jeg har nogle praktiske spørgsmål. Hvis man tager udgangspunkt i en Suzuki
>SV650s, hvad koster en motorcykel i så grøn afgift/vægt afgift?


Der er ikke grøn afgift på motorcykler, vægtafgiften er på 580 kr/år.

>Og hvor
>meget skal man sætte til side om måneden til vedligeholdelse, hvis det
>f.eks. er en cykel der har gået 30.000 km?


Det kommer sandelig an på om du kan og vil vedligeholde den selv,
eller må lade et værksted om sagerne, om du kan og vil købe de dele du
skal bruge nye eller brugte osv. Forskellene i et MC-budget kan være
monstrøse og jo mere du lærer jo billigere kan det gøres. Nogle ting
er obligate, f.eks at MC-dæk er relativt dyre (1400-2500 for et sæt)
og typisk holder en sæson (5.-10.000 km), men ellers kan det meste
gøres ret billigt hvis man gør det selv fordi materialeforbruget/
omkostningerne er relativt beskedne, mens tidsforbruget (og dermed
værkstedsregningen) kan være en noget større post. Da det er temmelig
afgørende for et estimat må modspørgsmålet indledningsvis være,
hvordan du har tænkt dig at den skal vedligeholdes?
 #3  
27.08.2006, 18:13
Johan Vikkelsøe-Pedersen
Som mange nævner er en sv650 vist en driftsikker cykel.
Kan kun af mine egne erfaringer(skruer selv) nævne beløb eller ting der skal
skiftes.
Når cyklen har rundet de 30K, er det nok tiden med det store service, smøre
samtlige lejer på cyklen( mine erfaringer på suki cykler er at lejer er ret
tørre, så de skal smøres evt. skiftes.)
tændrør, ventiljustering, motorjustering.
Af sliddele, er det nok tiden til kædekit, måske endda skiver,, når det er
nævnt, så er der jo den årlige udgift på dæk, og, hmm, ikke andet end olie
og benzin...
vægtafgiften, mener jeg er på 180kr om året??, så ellers forsikring.
af årlige udgifter på vedligeholdelse, kan man vælge at lade den lokale
mekaniker gå cyklen efter, bremser, olieskift og alt førnævnte, vil mene han
kan gå den efter, og skifte olie på et par timer.
regn med en timepris i omegnen af 400kr+/-
Mvh
Johan

"PD" <pdp> skrev i en meddelelse
news:6196
[..]
 #4  
27.08.2006, 18:43
PD
Jeg har ikke haft motorcykel før, så jeg er helt grøn. Men jeg forestillede
mig at lære lidt hen ad vejen. Og så havde jeg en idé om at skrue det jeg
kunne på den i foråret så den er klar til sæsonen. Men det er måske
urealistisk.

Det er selvfølgelig heller ikke sikkert jeg kan lave det hele selv, jeg ved
ikke hvor meget man kan lære ud af manualen...

"MKS - 74" <mks74temp> skrev i en meddelelse
news:95ho
[..]
 #5  
27.08.2006, 19:15
Bongo
Ikke at glemme kædekittet, ca. 2000kr +/- 500kr. Hvor tit dét skal skiftes
afhænger i høj grad af cyklens brug og din vilje til at smøre kæden hvilket
bringer os frem til udgiften til kædespray eller lign. Dertil kommer små
udgifter til voks, wd40, sæbe osv. Alt sammen noget med at holde maskinen
velholdt. Jeg ved ikke hvor gammel en velholdt kæde bliver, jeg har stadig
ikke slidt min første op ved 9000km.
 #6  
27.08.2006, 19:41
MKS - 74
On Sun, 27 Aug 2006 17:43:06 +0200, "PD" <pdp> wrote:

>Jeg har ikke haft motorcykel før, så jeg er helt grøn. Men jeg forestillede
>mig at lære lidt hen ad vejen.


Lyder fornuftigt, de fleste mindre vedligeholdesesopgaver kan selv en
noob klare, armeret med en værkstedsbog. Ting som olie/filter-skift,
luftfilterskift, tage hjulene af og på i forbindelse med dækskift,
justere kæde, skifte bremsevæske og den slags. Udførelsen af disse
småopgaver vil for mange føre til at de får blod på tanden til lidt
større opgaver.

> Og så havde jeg en idé om at skrue det jeg
>kunne på den i foråret så den er klar til sæsonen. Men det er måske
>urealistisk.


Næh, det synes jeg da ikke, laver du den helt klar i foråret vil der
typisk ikke skulle ofres det store i løbet af sæsonen. Du kan selv
skifte væsker (olie+bremse+kølevæske), mens gaffelolie kan være en
lidt større opgave for en noob, men kan du få lidt hjælp bør også det
kunne lade sig gøre (ellers spørg her eller søg på google efter en
kogebogsopskrift). Olie+filter skifter man hvert år (2-300 kr),
gaffelolie hvert 1-2. år (80-150 kr), bremsevædske hvert år (IMO)
(30-60 kr). Luftfilter når det trænger (hver 15-25.000km - 2-400 kr)

Tjek kæden for slid og skift hvis nødvendigt. Også noget der bør ligge
indenfor rækkevidde af de fleste begyndere (få dog en åben kæde nittet
hos forhandleren). En god velsmurt Xrings-kæde holder 20-30.000 km.
(1000-1500 kr for et kædekit = kæde+ tandhjul).

Tjek bremseklodser for slid. (2-300 kr. pr. skive)

Andre vigtige opgaver, men som dog ikke udføres så ofte er udskiftning
af f.eks lejer (kronrørslejer, bagsvinger og hjullejer), igen en lille
udgift i materialer, men nok på grænsen af hvad mange begyndere vil
give sig i kast med.

Større ting som f.eks div. motorjustering (ventil o.a) er straks lidt
mere problematisk for en noob, men heller ikke sikkert det bliver
nødvendigt.

>Det er selvfølgelig heller ikke sikkert jeg kan lave det hele selv, jeg ved
>ikke hvor meget man kan lære ud af manualen...


Med en værkstedsmanual vil du kunne lave relativt meget selv, det mest
fumlefinger-sensitive er nok det motorrelaterede, men vær omhyggelig,
det er din egen sikkerhed (og evt. andres) det gælder.

Hvor meget du så skal ofre afhænger _meget_ af hvilke større ting der
skal skiftes og om den f.eks skal motorjusteres. Et mindre service med
tjek af alle slidparametre og skift af væsker/filtre/klodser og andre
småting vil nok kunne holdes indenfor 1.500-2.500 kr hvis du selv
udfører det meste, men skal der udføres værkstedsmotorjustering, skift
af dæk, kæde eller andre større ting løber det naturligvis relativt
hurtigt op, derfor kan det bestemt godt betale sig at finde en cykel
som 1. køb hvor de ting er iorden. Det er nok ret svært at angive et
præcist budget fordi det vil svinge uhyre meget afhængig af den stand
cyklen købes i, dine egne evner på flere områder osv., men ovenstående
kan måske give et _lille_ indtryk af nogle af de overvejelser man kan
gøre sig.
 #7  
27.08.2006, 21:19
PD
Hej igen!

Mange tak alle sammen, for de gode svar. Nu har jeg fået lidt gefühl med
hvad tingene koster.

Og tak til dig Michael, for dine meget uddybende indlæg.

Nu må jeg lige regne på, om der skal stå mc-ejer på mit visitkort næste
sommer, eller om det må vente til efter studierne :(

Hilsen PD

---------------------------------------------------------------------------------------
"PD" <pdp> skrev i en meddelelse
news:6196
[..]
 #8  
27.08.2006, 21:47
Jacob Bunk Nielsen
"PD" <pdp> writes:

> Jeg har nogle praktiske spørgsmål. Hvis man tager udgangspunkt i en Suzuki
> SV650s, hvad koster en motorcykel i så grøn afgift/vægt afgift? Og hvor
> meget skal man sætte til side om måneden til vedligeholdelse, hvis det
> f.eks. er en cykel der har gået 30.000 km?


Da jeg havde min Bandit 600 lavede jeg selv service på den, og efter 3
års ejerskab havde jeg nogenlunde overbevist mig selv om at den ved
ca. 10-12.000 km/år kostede i omegenen af 20.000 (+/-5000) kroner at
have om året alt inklusive.

De 20.000 fordelte sig for mit vedkommende i 3 nogenlunde lige store
bunker af:

1. Forsikring (jeg havde kasko, og det var min første MC)

2. Benzin

3. Dele til vedligeholdelse (olie, dæk, kæde osv.) og beskedent
forbrug af (mere eller mindre unødvendige) MC-relaterede dimser.

Den sidste bunke kan man selv justere lidt på ved at købe flere eller
færre dimser ;-)

Jeg gætter på at udgifterne i forbindelse med en SV650 er tæt på de
samme, hvis man selv laver service. Det er dyrt at have det sjovt.
 #9  
27.08.2006, 23:45
Anders Majland
> Ikke at glemme kædekittet, ca. 2000kr +/- 500kr. Hvor tit dét skal
> skiftes afhænger i høj grad af cyklens brug og din vilje til at smøre
> kæden hvilket bringer os frem til udgiften til kædespray eller lign.


Jeg vil som jeg plejer så anbefale at montere en mere eller mindre
automatisk kædesmører med det samme. Loobman og McCoi er dem jeg har
erfaring med og skrevet om herinde.
 #10  
28.08.2006, 14:32
Jim Andersen
Bongo wrote:
> Ikke at glemme kædekittet, ca. 2000kr +/- 500kr.


[..] 1.504 kr.

Det er liiiiige før det ikke kan svare sig at gøre det selv for de 350 kr.
Jeg brugte da mindst et par timer på det (inkl indkøb) og så skulle jeg
alligevel ned til mekanikeren og få det nittet. Jeg tror ikke jeg gør det
selv næste gang.

/jim
Lignende emner