ezz > fritid.* > fritid.bil

 #1  
18.01.2006, 21:51
Jonas R.
Altså der bliver altid snakket om at en diesel ikke har godt af korte ture
og at den ikke bliver driftsvarm.

Men altså for mig at se, om du kører 100 km til og fra arbejde hver dag
eller om du kører 5 km til og fra arbejde. Så vil man jo komme til at køre
det samme stykke med kold motor. Altså selve slidet burde jo være det samme,
eller mindre på de korte ture?
Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel komme
lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt i
gennem burde vel klare det?

/Jonas R. - Der idag trænger til noget adspredelse fra at renovere lejlighed
 #2  
18.01.2006, 22:03
Klaus D. Mikkelsen
"Jonas R." skriver:
> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel komme
> lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt i
> gennem burde vel klare det?


Olien eksempelvis bliver aldrig driftsvarm.

Klaus
 #3  
18.01.2006, 22:15
Jonas R.
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog> wrote in message
news:efc2
> "Jonas R." skriver:
>> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel
>> komme
>> lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt i
>> gennem burde vel klare det?

> Olien eksempelvis bliver aldrig driftsvarm.


Så du siger altså at olien tager skade fordi den ikke bliver driftvarm? Så
kan jeg godt forstå at det selvfølgelig er et problem.

/Jonas R.
 #4  
18.01.2006, 22:15
KASO
"Jonas R." <hihi> skrev i en meddelelse
news:db0f
> Altså der bliver altid snakket om at en diesel ikke har godt af korte ture
> og at den ikke bliver driftsvarm.
> Men altså for mig at se, om du kører 100 km til og fra arbejde hver dag
> eller om du kører 5 km til og fra arbejde. Så vil man jo komme til at køre
> det samme stykke med kold motor. Altså selve slidet burde jo være det
> samme, eller mindre på de korte ture?
> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår, selvfølgelig kan der vel
> komme lidt koks, men en lille tur i weekenden hvor den bliver varm og kørt
> i gennem burde vel klare det?


Problemet er - bl.a. kondens, som aldrig når at forsvinde. Det blandes i
motorolien og forringer dennes evner til at smøre motoren og det lander i
udstødningen og får den levetid reduceret kraftigt.
 #5  
18.01.2006, 22:49
Per Henneberg Kristensen
"Jonas R." <hihi> skrev i en meddelelse
news:db0f

>> Olien eksempelvis bliver aldrig driftsvarm.


> Så du siger altså at olien tager skade fordi den ikke bliver driftvarm? Så
> kan jeg godt forstå at det selvfølgelig er et problem.


Forbrænding af 1 liter benzin giver ca. en liter vand. Noget af det vand -
eller kondensvand - kan finde vej ned i motorolien. Fint nok når det er en
bil der kører små ture til byen. Men når samme bil kører en tur sydpå,
fordamper vandet, olieniveauet sænkes og motorskaden opstår. Typisk omkring
Hamburg eller Kassel - spørg ADAC :)

Udstødningen bliver heller ikke varm helt ud til yderste led. Jeg havde en
G2 som kørte over 400.000 med ny udstødning monteret kun en gang. Men det
var også en langtursbil.

Bliver udstødningen ikke varm indvendig, bliver noget af alt det vand du
skaber ved forbrændingen af benzin liggende i udstødningen. Rust dannes ...

Små ture bevirker også at bilen ikke belastes meget. Koks bygger sig op i
motoren ...
 #6  
18.01.2006, 23:00
Jan W Nielsen
> Altså der bliver altid snakket om at en diesel ikke har godt af korte ture
> og at den ikke bliver driftsvarm.


Det nye er, at det ikke slider merepå en diesel at køre korte ture, end det
slider på en benzinbil.

Det er VW, der siger det.
 #7  
18.01.2006, 23:22
Preben Riis Sørensen
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_> skrev
> Noget af det vand -
> eller kondensvand - kan finde vej ned i motorolien. Fint nok når det er en
> bil der kører små ture til byen. Men når samme bil kører en tur sydpå,
> fordamper vandet, olieniveauet sænkes og motorskaden opstår.


Jeg skal ikke kunne sige at det er almindeligt at folk kører uden olie når
de når Hamborg. Men i så fald startede de i hvert fald også hjemmefra uden
olie i, og det har ikke noget med vand at gøre.
 #8  
18.01.2006, 23:35
Per Henneberg Kristensen
"Preben Riis Sørensen" <preben> skrev i en meddelelse
news:db0f
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_> skrev
> Jeg skal ikke kunne sige at det er almindeligt at folk kører uden olie når
> de når Hamborg. Men i så fald startede de i hvert fald også hjemmefra uden
> olie i, og det har ikke noget med vand at gøre.


Jo - fordi når man checker olien herhjemme er niveauet ok - når man så
kommer til Tyskland og fyrer raketten af fordamper vandet fordi bilen kommer
ud på en af de sjældne lange ture og så tilmed med høj hastighed.
 #9  
19.01.2006, 00:14
Preben Riis Sørensen
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_> skrev i en meddelelse
news:db0f
> "Preben Riis Sørensen" <preben> skrev i en meddelelse
> news:db0f
> Jo - fordi når man checker olien herhjemme er niveauet ok - når man så
> kommer til Tyskland og fyrer raketten af fordamper vandet fordi bilen kommer
> ud på en af de sjældne lange ture og så tilmed med høj hastighed.


Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en god del
af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.
 #10  
19.01.2006, 00:23
Per Henneberg Kristensen
"Preben Riis Sørensen" <preben> skrev i en meddelelse
news:db0f

> Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en god
> del
> af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.


Jeg fortæller kun hvad man jævnligt kan læse igennem FDM ;)
 #11  
19.01.2006, 01:04
Hans Kjaergaard
On Wed, 18 Jan 2006 23:22:27 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben> wrote:

>"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_> skrev
>Jeg skal ikke kunne sige at det er almindeligt at folk kører uden olie når
>de når Hamborg. Men i så fald startede de i hvert fald også hjemmefra uden
>olie i, og det har ikke noget med vand at gøre.


De måler olieniveauet ved afrejse hjemmefra i DK, og det er ok (olie
med en god slat kondensvand).
Når man så får en lang tur sydpå og motoren bliver godt varm (den
lange tur kombineret med den højere hastighed end normalt) fordamper
kondensvandet i olien og det målbare olieniveau er faldet tilsvarende.

Falder olieniveauet nok har man mulighed for motorhavari fordi olien
ikke smører godt nok (eller slet ikke).

Det er ikke for sjov at der er mere olie i motoren end der er
nødvendigt for bare at opnå cirkulation af olien, der skal være en vis
mængde i overskud., bla. for at køle olien.

/Hans
 #12  
19.01.2006, 01:29
Per Henneberg Kristensen
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik> skrev i en meddelelse
news:6k96

> Det er ikke for sjov at der er mere olie i motoren end der er
> nødvendigt for bare at opnå cirkulation af olien, der skal være en vis
> mængde i overskud., bla. for at køle olien.


Bl.a. for at køle _motoren_.

Ellers var resten rigtig nok ;)
 #13  
19.01.2006, 01:40
Armand
Jonas R. skrev:
> Men altså for mig at se, om du kører 100 km til og fra arbejde hver dag
> eller om du kører 5 km til og fra arbejde. Så vil man jo komme til at køre
> det samme stykke med kold motor. Altså selve slidet burde jo være det samme,
> eller mindre på de korte ture?
> Jeg kan ikke lige se hvor i problemet opstår,


Din nabo der arbejder 50 km hjemmefra og kun bruger bilen til denne
transport, kører ca.23.000 km om året, hvor din arbejdsvej udgør ca.
1.150 km. Når du efter 10-20 års kørsel er kommet op på 23.000 km kan
man konstantere at din motor aldrig har været varm på den distance, hvor
din nabo's har været gennemvarm to gange pr 100 km = ca. 500 gange.
Samt at under de ca. 500 ture har motoren kun været kold ca. 10 km = ca.
5.000km!
Hvis vi antager at koldkørsel er belastende, så vil din nabo således
kunne køre op til fire gange længere end dig før motoren er opslidt!

Got the point?

Men ellers er det mest omkring mer-forbruget at der tales så meget om
diesel-motorernes lange opvarmningsfase!
 #14  
19.01.2006, 02:07
Hans Kjaergaard
On Thu, 19 Jan 2006 01:29:02 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik> skrev i en meddelelse
>news:6k96
>> Det er ikke for sjov at der er mere olie i motoren end der er
>> nødvendigt for bare at opnå cirkulation af olien, der skal være en vis
>> mængde i overskud., bla. for at køle olien.

>Bl.a. for at køle _motoren_.
>Ellers var resten rigtig nok ;) Der er overskud olien bla. for at køle olien. Den er god nok.


Korrekt at olien også køler motoren ud over at den smøre.

For at undgå at olien bliver for varm (og bla. mister sine
smøreegenskaber) skal den køles, dette kan opnåes med en passende stor
mængde olie eller en oliekøler.

Jeg mener at det var Mitsubishi (eller Nissan ?) der måtte skifte
oliemålerpind og hælde flere liter ekstra oile på en 4x4 model fordi
oilen blev for varm under hård drift, og den havde oliekøler på.
Måske det bare var en billigere løsning end en større oliekøler ?

/Hans
 #15  
19.01.2006, 07:27
Jørgen M. Rasmussen
"Preben Riis Sørensen" <preben> skrev i en meddelelse

> Og dermed siger du at en motor brænder af, selv om den indeholder en god
> del
> af den korrekte oliemængde, og det er jo ikke rigtigt.
> --

Den køre i kraft af det gode renommé, lidt sur olie tilsat en masse
kondens. Når det fordamper, er der kun renomméet og lidt, for lidt, olie
tilbage. Hvis du er heldig opdager du fadæsen ved at der er "mayo" i olien,
og får den skiftet.

Lignende emner