ezz > fritid.* > fritid.bil

 #1  
01.02.2006, 14:50
KNL DtP
Hej.

Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?

Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller hvordan? Hvad
med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?

Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?

Der er tale om et halvautomatisk klimaanlæg i en 2006 VW Polo fresh, hvor man
kan indstille temperaturen.

Råd og vejledning modtages :)

MVH

Kristian
 #2  
01.02.2006, 15:14
Kim Andersen
Jeg køre med AC tændt hele tiden, også i vinter perioden. Dog slukker jeg
for den, hvis jeg synes at luften er blevet for "tør".

/Kim
 #3  
01.02.2006, 15:54
Lars Knudsen
On Wed, 1 Feb 2006 14:50:59 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp>
wrote:

>Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?
>Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller hvordan?


Ja - vinduerne holdes lukkede, ellers kan det ikke køle korrekt.

>Hvad med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?


Jeg har mit tændt altid (knappen til aktivering af kølingen er trykket
ON). Temperaturen er sat på 22°C året rundt og så styrer elektronikken
selv resten.

>Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?


Det vigtigste er nok faktisk at det bruges, hvis det er slukket en
hel vintersæson risikerer man at det bliver utæt pga manglende smøring
i systemet.

** Lars
 #4  
01.02.2006, 15:59
Preben Andersen
"KNL DtP" <knl_dtp> skrev i en meddelelse
news:6196
> Hej.
> Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?
> Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller
> hvordan? Hvad
> med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?
> Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?


En gang om året anbefales det, at væskemængden kontrolleres.
Vinduerne skal lukkes, i hvert fald om sommeren.
Under ca. 5 grader kobler det sikkert fra automatisk. Ellers er det
rigtig godt til at fjerne dug fra ruderne, også om vinteren. Når du
fjerner dug om efteråret/vinteren, kan du evt. lade et vindue stå lidt
på klem.

mvh
Preben
 #5  
01.02.2006, 16:04
Per Henneberg Kristensen
"KNL DtP" <knl_dtp> skrev i en meddelelse
news:6196
> Hej.
> Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?


Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal fylde
væske på. Det er ikke billigt!

> Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller hvordan?
> Hvad
> med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?


Vinduerne skal være lukkede, ellers suger den fugtig luft ind udefra, som
den så skal skille sig af med. Det gør den også - men der er ingen grund til
at sidde at fryse :)

> Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?


Står der ikke noget om det i instruktionsbogen. Det er den første man læser
når man får ny bil.

Eller du har måske ikke fået den endnu? :)
 #6  
01.02.2006, 16:06
Per Henneberg Kristensen
"Lars Knudsen" <larsdelete> skrev i en meddelelse
news:j6tf

> Jeg har mit tændt altid (knappen til aktivering af kølingen er trykket
> ON). Temperaturen er sat på 22°C året rundt og så styrer elektronikken
> selv resten.


Det prøvede jeg i en Opel Safira (what ever) her i december måned i Spanien.
Der var problemer med at holde temperaturen, passagerer klager over for høj
og for lav temperatur og om jeg nu havde stillet på den igen :)
 #7  
01.02.2006, 17:17
Armand
Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal fylde

> væske på. Det er ikke billigt!


Vædske??
Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|
 #8  
01.02.2006, 17:34
Preben Andersen
"Armand" <armand> skrev i en meddelelse
news:4600
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal
>> fylde væske på. Det er ikke billigt!

> Vædske??
> Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|


Væske når det er komprimeret, gas (eller luftart) når det ikke er
komprimeret. Der er ikke noget mystisk i det.

mvh
Preben
 #9  
01.02.2006, 18:05
KNL DtP
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_> skrev i en meddelelse
news:db0f

> Står der ikke noget om det i instruktionsbogen. Det er den første man læser
> når man får ny bil.


He he - bilen er ikke leveret endnu. Desuden vil jeg gerne høre jeres mening
om brugen af A/C inden bilen kom i hus.

Tak for svarene!

MVH

Kristian
 #10  
01.02.2006, 18:25
Lars Knudsen
On Wed, 1 Feb 2006 16:06:18 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_> wrote:

>> Jeg har mit tændt altid (knappen til aktivering af kølingen er trykket
>> ON). Temperaturen er sat på 22°C året rundt og så styrer elektronikken
>> selv resten.

>Det prøvede jeg i en Opel Safira (what ever) her i december måned i Spanien.
>Der var problemer med at holde temperaturen, passagerer klager over for høj
>og for lav temperatur og om jeg nu havde stillet på den igen :)


Hm.. Ja - havde faktisk lidt det samme i min Citroën Xsara, det var
heller ikke helt skudsikkert - om sommeren var det som om der langsomt
blev koldere og koldere.

Men det jeg har i min BMW nu, det fungerer faktisk rigtig godt. Til
gengæld går det HELT i selvsving hvis udetermomeret går i stykker, det
skete sidste år - der var der skiftevis polar og sahara i kabinen..
Pyha siger jeg bare! :o)

** Lars
 #11  
01.02.2006, 21:37
Preben Riis Sørensen
"Armand" <armand> skrev i en meddelelse
news:4600
> Per Henneberg Kristensen skrev:
> > Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal fylde
> > væske på. Det er ikke billigt!

> Vædske??
> Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|


Ja, væske der hvor det skal af med varmen, gas efterhånden som det fordamper
på kølesiden.
 #12  
02.02.2006, 04:30
Armand
Preben Andersen skrev:
> "Armand" <armand> skrev i en meddelelse
> news:4600
> komprimeret. Der er ikke noget mystisk i det.


Jo!
Det er for mig et mysterium hvorledes du vil hælde komprimeret vædske på
systemet :-|
 #13  
02.02.2006, 06:41
Preben Andersen
"Armand" <armand> skrev i en meddelelse
news:5083

> Jo!
> Det er for mig et mysterium hvorledes du vil hælde komprimeret vædske
> på systemet :-|


Det sagde jeg vist heller ikke. Væske kan (stort set) ikke komprimeres,
men det kan luftarter indtil de bliver flydende.
Når det påfyldes, sker det selvfølgelig under tryk, og det er derfor
flydende. Jeg vil dog ikke bruge ordet "hælde" :-)

mvh
Prebe
 #14  
02.02.2006, 19:08
Peter Ingsø Laursen
"KNL DtP" <knl_dtp> skrev i en meddelelse
news:6196
> He he - bilen er ikke leveret endnu. Desuden vil jeg gerne høre jeres
> mening
> om brugen af A/C inden bilen kom i hus.


På [..] har der lige været en tråd om emnet, hvor en prof
redegjorde for AC-teknikken.
 #15  
02.02.2006, 19:18
Preben Riis Sørensen
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE> skrev i en meddelelse
news:db0f
> "Armand" <armand> skrev i en meddelelse
> news:5083
> Det sagde jeg vist heller ikke. Væske kan (stort set) ikke komprimeres,
> men det kan luftarter indtil de bliver flydende.
> Når det påfyldes, sker det selvfølgelig under tryk, og det er derfor
> flydende. Jeg vil dog ikke bruge ordet "hælde" :-)


Det er faktisk at hælde, når trykket i de to systemer er ens.
Er der nogen der kender til hvordan man gør det i praksis, det må vel
nærmest skulle pumpes ind, eller er der et sted at udlufte?

Lignende emner