ezz > teknik.* > teknik.el

 #1  
05.04.2011, 14:59
Mikkel
Hej
Ja det er jo efterhånden rigtigt mange år siden jeg var elektrikker og
er faldet over et problem
Jeg har fået til opgave at skulle tilslutte en elmotor hvor der på
typepladen står 220v 5A C1 300uf C2 80uf, + lidt om
omdrejninger mm.
Der er i klemkassen 2 store kondensatorer
den ene er mærket "motor starting capasitor" 300 uf 250 v, denne er
monteret mellem W2 og U2
den anden er mærket "motor running capasitor" 80uf 450v, denne er
monteret mellem U1 og V1
Der går 2 tynde hvide ledninger ud fra motoren, og ligger løst, det er
vel bare en skærm, ikk, og skal vel bare blive liggende løse ?
Sidder der ikke lige en venlig sjæl her og kan svare på hvor jeg skal
montere de 220 v (n+f)
hvis jeg ikke tager meget fejl skal den vel monteres mellem V2 og W1,
men kan i ikke lige hjælpe med at opfriske min gamle hukommelse, jeg
vil jo helst ikke brænde noget af, og begynde at læse de gamle
lærebøger igen er vist opgivet på forhånd.

Mvh
Mikkelsen
 #2  
05.04.2011, 22:52
Søren Leth Danielsen
"Mikkel" <no> skrev i en meddelelse
news:0804
[..]
> vel bare en skærm, ikk, og skal vel bare blive liggende løse ?
> Sidder der ikke lige en venlig sjæl her og kan svare på hvor jeg skal
> montere de 220 v (n+f)
> hvis jeg ikke tager meget fejl skal den vel monteres mellem V2 og W1,
> men kan i ikke lige hjælpe med at opfriske min gamle hukommelse, jeg
> vil jo helst ikke brænde noget af, og begynde at læse de gamle
> lærebøger igen er vist opgivet på forhånd.
> Mvh
> Mikkelsen


---||-- 300uF
| |
| |
| |
-------------------------
| | | |
| W2 U2 V2 |
|--O O O |
| _| _| _|
| _| | _| | _|
| _| | _| | _|
| _| | _| | _|
|_| |_| |_|
O O O
U1 V1 W1
| |
| |
---||-- 80uF
| |
| |
0 L1
Håber et kan tydes.

mvh
Søren
 #3  
06.04.2011, 14:30
Mikkel
1000 tak for hjælpen, det kan nemt tydes, men er du sikker på det ?
Jeg kan se du har flyttet 300uf, men denne er fabriksmonteret på W2 +
U2, og klemmerne var løse kun på V2 + W1, derfor tænker jeg at den
skal monteres her, men man ved jo aldrig med de kinesere :-)

Mvh
Mikkel
[..]
 #4  
06.04.2011, 15:57
John N. H.
> "Mikkel" skrev i meddelelsen:
> 1000 tak for hjælpen, det kan nemt tydes, men er du sikker på det ?
> Jeg kan se du har flyttet 300uf, men denne er fabriksmonteret på W2 +
> U2, og klemmerne var løse kun på V2 + W1, derfor tænker jeg at den
> skal monteres her, men man ved jo aldrig med de kinesere :-)
> Mvh
> Mikkel


Ja, jeg forstår det heller ikke. Desuden har Søren sat fase og nul direkte
på de 40 uF, derved kan kondensatoren aldrig få indflydelse på motorens
drift.
Lidt flere oplysninger var dog ønskelige.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)
 #5  
06.04.2011, 17:27
Søren Leth Danielsen
"John N. H." <ganske> skrev i en meddelelse
news:6298
> Ja, jeg forstår det heller ikke. Desuden har Søren sat fase og nul direkte
> på de 40 uF, derved kan kondensatoren aldrig få indflydelse på motorens
> drift.
> Lidt flere oplysninger var dog ønskelige.
> -- Med venlig hilsen
> John N. H.
> ; -)


Hej Mikkel og John

Først Mikkel, jeg glemte de 2 tynde ledninger. Det er en termo-switch, der
forbindes til en magnetisk betjent
kontaktor, altså termisk beskyttelse.

Navnene på de enkelte viklinger er forskellig mellem fabrikater, prøv at
måle dem igennem. Hvis omløbsretningen
skal ændres er det jo netop det du skal angribe.

80 uF kondensatoren mellem 0/L1 er kompensering for STOR induktiv
belastning, den har ikke noget med
motoren som sådan, 1,2 hk er hård ved afbryderen.

mvh
Søren
Lignende emner